Direktlänk till inlägg 3 april 2020

Levi 20200403

Av Sven O. Sjöstedt - 3 april 2020 16:47

 

     


English after the Swedish.


Levi's berättelse,


Under 9 år, 2010 - 2019, hette min bäste och mest förtrogned vän Friendly. Han var en katt. Speciellt efter min fru Chris dog 2016 blev han ett stort stöd och sällskap för mig. Men på våren 2019 dog han helt oväntat. Tomheten blev stor. Min pastor, Rev. Steve Bielenberg och hans fru Corinne insåg min situation och kom till min räddning. (Bild 2) De är personer som förstår männinskans alla behov. De tog mig till Animal Humane Society, där jag fick välja ut en katt som födelsedgspresent. Vi gick runt och tittade på de olika katter de hade där, men så fort vi kom till buren med Levi visste jag att han var katten för mig. Bilenbergs accepterade mitt val.


Levi var då tio månader gammal. Jag hade redan den Norska Skogskatten Lexis hemma.(Bild 3) Hon är 12 år och mycket reserverad. Hon och jag var aldrig kompisar. Hon var mer Chris' katt. Lexis och Levi var inte fientliga mot varandra, men inte heller kompisar. De respekterade varandra och med tiden kunde de sova med bara en halvmeter mellan varandra. Levi och jag blev dock vänner och kompisar på en gång. Han sover i min säng, han är runt mina fötter och han är med mig vad jag än gör. Han är mycket nyfiken och ständigt i vägen för mig. Han ligger på tangentbordet när jag skall gå på datorn. Han lägger sig mitt i tidningen eller boken jag läser. (Bild 4) Han ligger i mitt knä när jag tittar på TV. Vi är riktiga kompisar. Levi kom verklingen in i mitt liv när jag behövde en vän och konfidant.


Han är inte rädd för besökare heller utan låter dem klappa honom. Marilyn och han börjar också bli goda vänner nu, De leker tillsammans och korta stunder kan han även sitta i hennes knä.


Tack, Pastor Steve och Corinne för den förnyade livsgnista ni gav mig i form av Levi.


English


Levi's story,


For 9 years, 2010 - 2019, my best and most trusted friend was named Friendly. He was a cat. Especially after my wife Chris died in 2016, he became a great support and companion for me. But in the spring of 2019 he died completely unexpectedly. The emptiness became great. My Pastor, Rev. Steve Bielenberg and his wife Corinne realized my situation and came to my rescue. (pic 2). They are people who understand all human needs. They took me to the Animal Humane Society, where I got to choose a cat as a birthday present. We walked around looking at the different cats they had there, but as soon as we got to the cage with Levi I knew he was the cat for me. Bilenbergs accepted my choice.


Levi was then ten months old. I already had the Norwegian Forest Cat Lexis at home. (Pic 3) She is 12 years old and very reserved. She and I were never friends. She was more Chris' cat. Lexis and Levi were not hostile to each other, but neither were their friends. They respected each other and over time they could sleep with only aew feet between each other. However, Levi and I became friends and buddies at once. He sleeps in my bed, he's around my feet and he's with me whatever I do. He is very curious and constantly in the way of me. He is on the keyboard when I go to the computer. He lays in the middle of the newspaper or book I read. (Pic 4)He is in my lap when I watch TV. We are real friends. Levi arrived in my life when I needed a friend and confidant.


He is not afraid of visitors either, but lets them pat him. Marilyn and he are also starting to become good friends now. They play together and for short moments he can also sit on her lap.


Thank you, Pastor Steve and Corinne for the renewed spark of life you gave me in the form of Levi.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards