Direktlänk till inlägg 10 april 2020

Påsk 2020/04/10

Av Sven O. Sjöstedt - 10 april 2020 16:50

 

English after the Swedish


Påsken,


När jag skriver ner dessa rader är vi mitt inne i påsken. Som illustration valde jag ett foto jag tog inne i Christ Lutheran Chuch i Marine on St Croix, Minnesota. Kyrkan byggdes av svenska invandrare och invigdes 1872. (Notera texten ovanför altartavlan).


Påsken är ju den största högtiden under det kristna kyrkoåret och firas till minne av att Jesus led, dog och uppstod för att var och en som tror på Honom skall bli förlåten för sina synder och få evigt liv.


Jag minns att i Sverige under Långfredagen fram till slutet av 1960-talet var de flesta affärer och offentliga nöjen stängda till minne av Jesu korsfästelse. Under senare år har påsken förlorat mycket av sitt religiösa innehåll och blivit en sekulariserad familjehögtid där gammal folktro, fornnordiska traditioner och kristna traditioner blandas.
Under påsken hålls speciella påskgudstjänster och man sjunger påskpsalmer. Förutom de religiösa aktiviteterna så dekorerar man ofta hemmen med påskris, påskkycklingar och prydnader i ljusa färger, ofta gult. Vi gjorde det hemma och hade även speciella påskdukar med ägg, kycklingar och andra påsksymboler på. Släkten samlades för påskmiddagar. Då drack vi även speciell påskmust. Vi åt även påskägg, som vi ibland hade målat i vackra färger.


Man tänder påskbrasor ute och skjuter påsksmällare för att skrämma bort påskhäxorna som under påsken flyger på sina kvastar till Blåkulla. Jag var bara tillåten att ha så kallade ettöresbomber. De var små och gav inte mycket ljud ifrån sig när de exploderade. Det fanns också smatterband och större påsksmällare.


På min tid klädde småbarnen ut sig till påskgummor och gick runt och delade ut påskbrev, som de ritat och färglagt, mot att få påskgodis som tack. Jag vet inte om den påskseden fortfarande finns kvar.


Lite annorlunda blir det dock i år med år med Coronaviruset ibland oss. Påsken kommer till mycket att präglas av vad som enligt gammalt kallades stilla veckan.


Glad Påsk!


Easter,


When I write down these lines we are in the middle of Easter. As an illustration, I chose a photo I took inside Christ Lutheran Chuch in Marine on St. Croix, Minnesota. The church was built by Swedish immigrants and was inaugurated in 1872. (Note the text above the altar painting).


Easter is the most importan feast of the Christian church year and is commemorated by the fact that Jesus suffered, died, and was resurrected so that everyone who believes in Him will be forgiven of their sins and receive eternal life.
I remember that in Sweden during the Good Friday until the end of the 1960s, most business and public amusements were closed in memory of Jesus' crucifixion. In recent years, Easter has lost much of its religious content and has become a secularized family celebration where old folktale, Old Norse traditions and Christian traditions are mixed.
During Easter, special Easter worship services are held and Easter hymns are sung. In addition to the religious activities, the homes are often decorated with Easter branches with feathers, Easter chicks and ornaments in light colors, often yellow. We did it at home and also had special Easter table cloths with eggs, chickens and other Easter symbols on. The family gathered for Easter dinners. Then we also drank special Easter soft drinks. We also ate Easter eggs, which we had sometimes painted in beautiful colors.


Easter bonfires are lit and firecrackers are shot to scare away the Easter witches who fly on their brooms to Blåkulla during Easter. I was only allowed to have so-called one-penny bombs. They were small and did not emit much noise when they exploded. There were also crackling bands and bigger Easter crackers.


In my time, the toddlers dressed up as Easter women and walked around handing out Easter letters, which they drew and colored, to receive Easter candy as a thank you. I don't know if that Easter custom is still there.


It is a little different, however, this year with the Corona virus among us. Easter will be much influenced by what was, according to the old, called the quiet week.


Happy Easter!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards