Alla inlägg den 2 april 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 2 april 2010 16:48

I onsdags var jag så I Minneapolis på besök hos pensionsmyndigheten där för att slutföra den del av mitt ärende som man inte kunde klara av i St Paul i förra veckan. Det är mycket enklare att köra i Minneapolis än i St Paul. Minneapolis är en stad med fyrkantiga kvarter och raka gator. I St Paul slingrar sig gatorna som gamla kostigar, vilket de kanske var från början. Vår förre guvernör, proffsbrottaren med mycket mera, Jesse Ventura, gjorde sig ovän med den irländskättade delen av bolkningen i staten då han offentligt påstod att gatunätet i St Paul hade lagts ut av ett gäng fulla irländare. Efter att ha kört vilse ett otal gånger i St Paul är man dock benägen att hålla med Jesse, om det så är det enda man håller med honom om.

 

I alla fall kom jag väl fram till pensionsverket, gick in i ett överfullt väntrum och fick kölapp nummer 150. När jag tittade på anslagstavlan där numren visades så såg jag till min förtvivlan att man just nu betjänade nummer 96. Jag hade tid att noga läsa all information på de stora skärmarna där numren visades i ett hörn. På resten av skärmen växlade information mellan engelska och spanska. Jo, spanska är mer eller mindre ett andra språk här i USA nu. En vän till mig här i USA hade följande kommentar när han fick reda på att jag blivit amerikansk medborgare: ”Då är det bara att du börjar lära dig spanska då för att bli fullvärdig medborgare.”

 

Folket som satt i väntrummet var en salig blandning av färger och språk. En liten uniformerad orientalisk kvinna tjänstgjorde som säkerhetsvakt. Hon hade så många prylar i sitt bälte att hon gick och vankade som en anka med armarna lite utåtsträckta. Jag kunde bland alla prylarna bara identifiera ett par handbojor och en stor pistol, som var så tung att hon lutade åt höger när hon gick. Men hon höll sträng ordning. Om någon tog fram en mobiltelefon, åkte vederbörande ut på direkten.

 

Efter närmare två timmars väntan blev det min tur. Att det gick så fort som två timmar berodde på att många hade gett upp och gått hem. Därför fanns det många luckor i nummerserien mellan 96 och 150. Mina ärenden var snart avklarade och i ett strålande försommarväder styrde jag glatt kosan hemåt igen.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards