Alla inlägg den 12 september 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 12 september 2010 21:29

English version after the Swedish

Den här bloggen skriver jag mycket för min egen del för att se om jag kan lista ut var min tid tar vägen.

Jag sov visserligen länge i morse. Klockan var redan åtta minuter över sju när Chris väckte mig och hundarna. Så fort jag hoppat i byxorna gick jag ut med hundarna för att de behövde göra sina morronbestyr. Sen åt Chris och jag en gemensam frukost varpå jag gick ut för att fylla fågelmatarna och slänga komposten. Allt organiskt köksavfall och gräsrens komposterar vi. Det blir ganska fin jord av det efter ett år.

Sen skulle hundarna matas och så kollade vi Fritjofs blodglukosnivå. Katten Fritjof är ju diabetiker och med jämna mellanrum kollar vi hans värden för att se att insulindoseringen är den rätta. Jag sticker honom i örat för att få fram lite blod som Chris sedan för in i en apparat som ger ett värde. Fritjofs värde i mose var OK.

Sen var det dags att ge katterna deras mat och Fritjof hans insulinspruta. Katternas sandlådor skulle även rengöras. Så även deras vattenfontän, vilket tar sin rundliga tid eftersom den måste monteras isär för att man skall komma åt allt katthår i pumpmotorintagen osv.

Därefter tog Chris och jag en liten fikapaus med en mugg gevaliakaffe och en halv chokladdonut var. Plånbok och våg säger att jag inte får ta en hel donut till morronkaffet.

På tal om Chris så panikstuderar hon när hon får en minut över. Den här månaden har hon nämligen sina sluttentamen på andra årets advokatstudier. Det är tre ämnen hon läst i år med två sluttentor i varje ämne.

Så var det dags för hundmotionen. Först gick Francesca och jag ett par varv runt vår mark och sen var det Franciscus och jag som gick flera varv. Totalt tog det lite över en timme.

Därefter var det dags för elvakaffet och så hade större delen av förmiddagen gått, utan att jag hunnit göra någonting.

Jag måste nog begära semester från pensioneringen för att få tid att sitta i gungsstolen på verandan med en god bok i den ena handen och en mugg gevaliakaffe i den andra handen. Finns det någon som kan bevilja mig en dags semester?


English Version

I write this blogg much for myself to be able to figure out to where my time disappears.

Granted, I slept in this morning. Chris did not wake up me and the dogs until eight minutes after seven. As soon as I pulled on my jeans I went out with the dogs for their morning business. Then Chris and I had breakfast together after which I took care of filling the  bird feeders and take out the garbage. All organic kitchen waste and grass clippings goes in the compost. It turns into great soil in a year.

Then it was time to feed the dogs and after that we checked Fritjof's blood glucose level. Our cat Fritjof is diabetic and periodically we check his blod glucose level to see that the insuling dosage is correct. I stick him in the ear to draw some blood which Chris then puts into a gadget which then gives a reading. The reading this morning was OK.

Then it was time to feed the cats and give Fritjof his insulin shot. The litterboxes had to be cleaned. As well as their water fountain, which takes its time as it has to be dismanteled so you can remove all the cat hair from the water pump.

After that Chris and I took a short coffe break with a mug of Gevalia coffee and half a chocolate donut each. The wallet and the scale tells me that  I can not have a whole donut  for my morning break.

Talking about Chris, she is studying like crazy every spare minute she has. She has to take her second year law studies finals this month. It is three subject she has studied this year and there are two finals in each subject, so she will be busy.

Then it was time for walking the dogs. Francesca and I went first a couple of times around our property and then Franciscus and I walked twice that many. Totally it took little over one hour.

After that it was time for the eleven o'clock coffee, and thus the greater par of the morning was gone, and I had not had time to do anything.

I have to request vacation from my retirement to be able to have time to sit in the rocking chair on the porch with a good book in one hand and a mug of Gevalia coffee in the other hand. Is there anybody out there that can approve one day of vacation for me?





Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards