Alla inlägg den 24 september 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 24 september 2010 23:46

English version below the Swedish

Nu måste jag nog säga som Mark Twain: "Ryktet om min död är betydligt överdrivet". Jag lever faktiskt i högönsklig välmåga och har allt jag behöver, kläder, mat, tak över huvudet, men inte tid. Jag förstår inte hur jag hade tid att arbeta heltid under 47 år av mitt liv.

Vad som har tagit, och fortfarande tar, det mesta av min tid just nu är ett försök att få vårt huslån modifierat. Det är hemskt vad mycket papper och information banken kräver. Jag tror nästan att de gör det för att man skall ge upp och låta allt vara vid det gamla. De skall ha bankutdrag och deklarationer för flera år tillbaka bland annat. Det är tur att jag jobbat som byråkrat i 20 år själv, så jag är van vid överdriven, krånglig pappersexercis.

På tal om det, så hade jag en kollega vid det statliga verket som skaffade sig en stämpel, som han klämde på de flesta dokument han var ålagd att gå igenom och eventuellt yttra sig över. Stämpeln löd: "Tagit del men ej förstått".

Dessa rader är alltså bara ett litet livstecken från mig för att bekräfta att jag fortfarande vandrar omkring här på jorden i de levandes skara.

English version

Now I probably have to say as Mark Twain: "The rumors of my death have been greatly exaggerated". I am living well and have everything I need, clothing, food, roof over my head, but not time. I do not understand how I could find the time to work full time during 47 years of my life.

What has taken, and still takes, most of my time right now is a try to get our mortgage modified. It is amazing how much paperwork and information the bank requests. I nearly believe that they do this so the applicant gives up and just lets all be with the old. They requests bank statements and tax return forms for several years back, among other things. I am in luck, as I have been a bureaucrat myself for 20 years, so I am used to exaggerates, difficult, paper shuffling.

Speaking of this, I had a colleague at the Government Agency I worked in that made himself a stamp, which he stamped most of the documents he was required to go through with and eventually have comments on. The stamp said: "Read, but not understood."

These lines are thus only a little sign for you to know that I still am walking around here on earth among the living.










Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards