Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

Nu räcker det! - Enough is enough!

Av Sven O. Sjöstedt - 23 februari 2011 22:02

   

English below the Swedish,


Nu har det snöat igen här och jag vill bara sägas att nu räcker det. Den här vintern börjar bli den snörikaste i mannaminne. Visst är det vackert, men det är besvärligt att pulsa runt med hundarna eller att åka till affären och handla. Jag var nere i St Paul i går och där har man inte forslat bort all snö utan bara plogat den åt sidan. I vissa gathörn är snövallarna så höga att man inte kan se över dem. Om man inte ser sig för riktigt noga och mer eller mindre stannar innan man ger sig ut i de gatukorsningarna kan det gå riktigt illa.


Till råga på allt såg jag just på väderleksrapporten att det kommer ett nytt snöoväder till helgen. Nehej! säger jag. Nu räcker det!

 

English Version


Now it has fallen more snow again and I will just say that it is enough. This winter begins to become the snowiest winter I can remember. Oh yes, it is beautiful, but cumbersome to wade around with the dogs in the deep snow or drive to the store. I was driving in St Paul yesterday and there the snow was not removed but only plowed to the side of the streets. At some corners the snow banks were so tall that you could not see over them. If you do not look out it can be a disaster.


What is worse, I saw just now on the weather forecast that there is a new snowstorm coming over the weekend. No! I say. Enough is enough!

 

 
 
Sudden

Sudden

24 februari 2011 10:25

Hej Sven!
Jo det är även många här i Stockholmstrakten som tycker att det räcker nu. Men den starka kylan (kallaste natten hittills, minus 20 på min balkong i natt) medför också vackert väder. Och vårsolen börjar märkas. Och ljuset, ljuset kommer tillbaka. Issituationen i Bottniska viken/Östersjön börjar bli svår.

Tyvärr är min hälsa sämre, och har helt enkelt ingen lust att ta en tur på skidor eller ens en promenad. När jag var yngre var ju en sådan här vinter rena drömmen.

Vi hör i radio och TV om händelserna i Wisconsin. Jag har fått intrycket att USA går mot en svår ekonomisk kris. I många år har man hört talas om Californiens "bankrutt". Jag är väl inte precis en beundrare av USA:s samhällssystem såsom man läser om det. Ni sitter väl på sätt och vis kvar i tankar som var fräscha vid den franska revolutionens tid. Det är min enkla och kanske litet elaka fundering.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Den Gamle Emigrantenenen

Den Gamle Emigrantenenen

24 februari 2011 22:44

Hej Sudden,

Issituationen i Bottenviken fäljde vi mycket noga då vi bodde i Umeå och svärmor fortfarande hade sin lilla gård norr om Vasa. Vi åkte över till henne varannan-var tredjhe vecka sommar som vinter. det var många gånger vi satt fast i isen och isbrytare måte rekvireras för att ta loss oss. Kan vara värt ett blogginlägg. Tack för tipset!

En vänlig fråga: Om du placerar USA i tiden för Franska revolutionen, var placerar du då Sverige av i dag?

http://Dengamleemigranten.bloggplatsen.se

 
Sudden

Sudden

25 februari 2011 03:02

Hej Sven!

Tja, här i Sverige har vi 2011. Eller kanske 1971 eller 1911. Skämt åsido. Men både DN och SvD skriver en del om den s k Tea-party-rörelsen som väl räknar sina rötter från 1773.

Jag googlade på Wisconsin och skatter och fann då en blogg som jag aldrig sett förut, men jag tycker att det som sägs på http://www.usabloggen.se/2011/02/21/jasminrevolutionen-i-wisconsin-borjan-till-ett-nytt-usa/ är väldigt intressant. Som vanligt även kommentarerna. Hur svårt är det inte att jämföra skatter och andra kostnader för att få samhället och privatlivet att fungera. Jag har ju i mail med min amerikanske vän i New York försökt beskriva svensk politik och samhälle, men det är svårt inte minst för att därför att ord som exempelvis "state", "liberal", "politics" har en ganska annorlunda betydelse på amerikansk engelska och på svenska.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Erik Johansson

25 februari 2011 11:51

Hej Sven, Lars, et al,

I suffer with you.

In my shorts.

We had a beautiful day here yesterday and I changed to my shorts for the first time this year. We also had our first bar-be-que and dined on the decking. Wonderful! Mind you, as the sun sets the temperature drops very rapidly and warmer clothes have to be used. It looks like we will have a similar day today.

With the fine weather I have finished pruning the vine and have started on the olives. This is a big job but I like it. I have also started a special photo album which, when it is finished, will picture the olive year from the pruning, through the spraying of the trees, the harvesting, the separation of the leaves from the olives, the pressing of the olives, and the glorious drive home with, as I hope this year, 80 to 90 litres of virgin cold pressed olive oil.

And where are we in time here in the mountains of Portugal. Honestly, about 100 years behind you guys. A lot of the farming is done by hand, the killing of pigs, goats and lambs are done 'the old way' by each farmers themselves (they have not been told about all those EU directives yet). They all grow and make their own vine and burn their own 'snaps'. I think I am the only one in the village who has not got a still. We do not lock the doors to the house and, when we drive in to the village for shopping, we leave the key in the ignition. When big jobs are being done you give a hand to your neighbour or friend and you are thanked with a glass of red, or, if it is a full day job, an absolutely smashing meal. Well, a few glasses of red normally. The men still doff their hats when the greet a lady and there is always time for a little chat, mostly about the weather and the work to be done in the fields or in the garden.

Says Erik who thinks that life 100 years ago was beautiful.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards