Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Memorial Day

Av Sven O. Sjöstedt - 29 maj 2011 22:21


  



English below the Swedish,




I morgon firas Memorial Day här i USA. Förr kallades den också för Decoration Day. Om man skall hitta på en svensk jämförelse så blir det nog Allhelgonahelgen, fast den firas ju på hösten. På Memorial Day kommer man ihåg de avlidna. man smyckar gravar och inte minst ärar man de som stupat i krig. Vid kyrkogårdarna har man cermonier, skjuter salut och ofta läser man upp Abraham Lincons tal "The Gettysburg Address". Dagen går alltså i mycket patriotisk anda. Massor med flaggor. Bått, vitt och rött överallt.



För de flesta som arbetar är Memorial Day en röd dag, alltså en betald ledig dag. För oss pensionärer gäller andra regler. Ingen extra betalning här inte på Memorial Day.


Chris och jag , hissar vår amerikanska flagga utanför verandan, plockar fram stället med den amerikanska och svenska flaggan som ni ser på bilden, tar oss kanske något extra gott till kaffet och så ägnar vi en minnesstund åt de som gått bort i det gamla landet.



Må de vila i frid.


 


English Version ,




Tomorrow we celebrate Memorial Day here in the US. Earlier the day also was called Decoration Day. If we compare Memorial Day to a Swedish holiday, it has to be "Allhelgonahelgen", however that day is celebrated in the Fall. On Memorial Day the deceased are remembered, graves are decorated, an emphasis is put on those who died in any of the wars. At the cemeteries there a ceremonies held, guns fired, and often Abraham Lincolns Gettysburg Address is read. The day is thus very patriotic,. Lots of flags. Red, white, and blue everywhere.



For most working people Memorial Day is a red day, thus a paid holiday. For us retired people there are other rules. No extra pay for us for sure on Memorial Day.


Chris and I put up our American flag at the porch, take out the set of the American and Swedish flags seen above in the picture, maybe add something special to the coffee and then we remember the people that have passed away in the old country.



May they rest in peace.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards