Direktlänk till inlägg 7 juli 2011

Politik - Politics

Av Sven O. Sjöstedt - 7 juli 2011 23:12


 


    


Ungdomens Trafikriksdag 1967 - Young People's Traffic Congress 1967


 


 


   


 Jag i riksdagens talarstol - Me at the congress' speakers podium



English below the Swedish,




Politiker och politik - en fars? Här i Minnesota har det politiska systemet brakat ihop totalt. Delstaten Minnesota är i princip stängd.



Sen den första juli är all icke kritisk verksamhet inställd och 27000 statsanställda personer har blivit utan jobb. Det är den demokratiske guvernören Mark Dayton och den republikanska majoriteten som inte har kunnat komma överens om en budget för det nya budgetåret som började i fredags. Alla delstatliga parker, campingplatser, djurparker, och rest stops längs vägarna är stängda. Inte bra när det just varit storhelg, July 4!. Alla pågående vägarbeten och liknande ligger nere. Det är bara i stort sett polisen, State Troopers, och kritisk hjälpverksamhet som funkar i vanlig utsträckning. Ingen vet om och i så fall när en förlikning kan komma till stånd.



Nästan lika illa är det för landet USA. Även på den nivån håller man på att gå i konkurs. Här är det också en republikansk majoritet som står emot en demokratisk president.



Ibland tycker jag att man blivit mindre benägen att samarbeta och mötas någonstans på mitten för delstatens, eller landets bästa. Det är bara den egna ståndpunkten man tänker på och inte statens eller landets bästa.



Annat var det på min tid i politiken. Inför högertrafikomläggningen i Sverige år 1967 blev jag invald i något som kallades "Ungdomens Trafikriksdag" som hölls i riksdagshuset i Stockholm. Den riksdagen bestod av ungdomliga representanter för olika politiska partier och andra intresseorganisationer. Jag har för mig att vi utarbetade många konkreta och kreativa förslag. Ni som var med 1967 vet ju hur smidigt trafikomläggningen gick.



Med den bakgrunden funderar jag så smått på om jag skulle kasta mig in i politiken här. Först skulle jag fixa Minnesotas problem och sedan skulle jag fixa problemen i USA. Nej, vid närmare eftertanke så inser jag att jag inte är tokig nog för att kvalificera som politiker.



English Version



Politicians and politics - a joke? Here in Minnesota the political system has collapsed totally. The state of Minnesota is for the most part closed.

 Since July 1 all non critical service is shut down and 27,000 state employees are without a job. It is the Democratic Governor Mark Dayton and the Republican majority that can not agree on a budget for the new fiscal year that begun last Friday. All State parks, camping sites, and rest stops are closed. Not good as it just have been a holiday, July 4th! All road work and similar are shut down. In general it is the State Troopers and other critical operations that are functioning normally. Nobody knows if and when an agreement can be made.



It is almost as bad on the national level. Even there we are running out of money, and here it also is the Republican majority that opposes a Democratic President.



Sometimes I have a feeling that the politicians have been less open to meet halfway for the best of the state or country. It is only the own party's political agenda that is important and just set aside the best for the state or country.




It was way different when I was active in politics. As a preparation for the switch from left hand traffic to right hand traffic in Sweden in the year of 1967, I was elected to something called "The young peoples traffic congress" which was held in the government building in Stockholm. That congress was made up of young people representing different political parties and other types of youth organizations. I remember how we worked out many creative and distinctive suggestions. You who remember 1967 know how smooth the traffic switch worked.



With this back ground I wonder if I should not jump into politics here. First I would fix the problems in Minnesota, and then I would fix the problems in Washington. No, when I start thinking I realize that I am not crazy enough to qualify as a politician.


 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

8 juli 2011 08:23

Hej Sven! Kul att se detta om din insats 1967 vid högertrafikomläggningen. Jo, den ansågs mycket välordnad. Man fick ju en del på köpet också. Viszsa vägförbättringar gjordes. Men Stockholms spårvagnar försvann. Det krävdes ju också mycket av byten eller ombyggnad av bussar.

Den beslöts "ganska enväldigt" av riksdagen. Många år tidigare hade vi haft en folkomröstning som gav ett rungande nej till några ändringar. Men efter några år vågade man ta beslutet om omläggning utan att rådfråga väljarna. Svenskarna hade skaffat sig bilar, åkte utomlands på bilsemester och insåg att det vore bra att vi hade samma system.

Jag har en viss förståelse för politiker. Vanligt folk har väldigt olika uppfattningar, inte sällan helt ogrundade därtill. Det gäller för politikerna att finna kompromisser med motståndarpartierna och samtidigt behålla väljarnas förtroende. Inte lätt!

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards