Alla inlägg den 14 oktober 2011

Av Sven O. Sjöstedt - 14 oktober 2011 22:20

  

English below the Swedish,


I dag såg jag att det bildats ännu en knopp på vår lilla rosenbuske. Jag skyndade mig att ta ett foto, för i morron kan den vara borta. Rådjuren har ätit upp alla rosenknoppar hittills i år innan de hunnit utveckla sig till fulla blommor. Jag vet inte varför rosor är så åtråvärda att äta för rådjuren. Kanske smakar de gott? Jag vet inte, för jag har aldrig ätit rosor.


Det är ju mitten av oktober, så det börjar bli sent för nya blommor runt här. Så färmodligen är det här sommarens sista ros.


Förresten såg jag att sången "Sommarens sista ros" är ursprungligen en irländsk folkmelodi, "The Last Rose of Summer". Sången är vacker och stämningsfull i alla fall.


English version,


Today I saw that our little rose bush had one more bud. I hurried to take a photo, because tomorrow it might be gone. The deer have eaten all rose buds so far this year before they have had time to become real flowers. I do not know why roses are so well liked to eat by the deer. Maybe they taste good? I do not know, because I have never eaten roses.


We are in the middle of October. Thus it is getting late in the year for new flowers. So this is probably the loast rose of Summer.


By the way, I saw that the song "The Last Rose of Summer" originally is an Irish folk melody. Anyhow the song is beautiful and sentimental.


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards