Direktlänk till inlägg 11 mars 2012

Bågsåg - Bow saw

Av Sven O. Sjöstedt - 11 mars 2012 17:39


 


English below the Swedish,


 


Vi tycker om att elda en brasa i den öppna spisen på kvällen när vi sitter och tittar på någon gammal film på DVD. Vi har en hel skog runt knutarna, så det är ingen brist på ved till brasan, bara man kan såga och hugga den.



Det har gått bra för mig eftersom jag haft motorsåg. Först en vanlig bensindriven och sen när den slutade fungera köpte jag en el-driven. Den gillade jag verkligen, lätt att hantera och startade alltid direkt. Det vill säga tills motorn skar ihop. Jag överansträngde den säkert.



Nu har jag inte råd att investera i en ny motorsåg. Vad gör man då? Jo, man tar till den gamla hederliga bågsågen. När Franciscus och jag tar våra många dagliga promenader genom skogen plockar vi med oss större torra kvistar och grenar som ligger lite överallt på marken. På så sätt både städar vi skogen och får hem bränsle.



De mindre grenarna bryter jag upp i lämpliga längder, men de lite grövre måste jag kapa med bågsågen. En av våra kompostlådor har blivit en utmärkt sågbock. Jag vet inte hur gammal min bågsåg är, men den har varit med mig mycket länge och fungerar fortfarande alldeles utmärkt.



Det vill säga så länge min högerarm gör vad den skall.


Dessutom kan jag nu rättfärdiga ytterligare en kafferast med en chokladöverdragen donut, eftersom jag gör av med mycket energi både med att släpa hem och med att såga det torra virket. Inget ont som inte har något gott med sig. I detta fallet är det goda en extra donut.



English Version



We like to have a fire going in our open fireplace in the evening while we enjoy some old movie on DVD. Our house is surrounded by real wood, so there is no shortage of wood for the fireplace, as long as you can saw and chop it.



It has been no problem for me as I have had chain power saws. First I had a gasoline powered saw and then when it stopped working I bought an electric chain power saw. I really liked it, as it was easy to use, and always started at once. That is until the engine burned. I guess I overworked it.



Now I can not afford to invest in a new chain power saw. What to do then? Yes, you start using the old reliable bow saw. When Franciscus and I take our many daily walks through the woods, we pick up larger dry branches and twigs which lie around all over. Thus we both clean up the woods and gather fire wood.



The smaller branches I break into suitable length, but the thicker ones I have to cut using the bow saw. One of our compost bins is a suitable saw horse. I do not know how old my bow saw is, but it has been with me for very long, and is still going strong. 


 


That is as long as my right arm works as it is supposed to do. In addition I can now justify one more coffee break including an old fashioned chocolate covered donut, as I burn more energy both by hauling home and sawing the dry wood. Nothing bad that does not bring any good also. The good in this case is one extra donut.


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards