Direktlänk till inlägg 15 mars 2012

Global Warming

Av Sven O. Sjöstedt - 15 mars 2012 17:56


 


English below the Swedish,



På en bild i förra årets tågkalender illustrerar konstnären Howard Fogg hur det kunde ha sett ut i Pennsylvania under stålindustrins storhetstid. Vad ser ni i bilden? Styrka, makt, ekonomisk framgång, eller miljöförstöring, mörker och elände? Eller rent utav båda sidorna?



Den här miljön kunde man finna i Europa också, i Ruhrområdet till exempel. Jag undrar i mitt stilla sinne om man inte kan finna liknande exempel även i dag i länder som sätter produktionen före miljön?



Och det är skrämmande. Tror ni på "Global Warming"? Jag gör det. Speciellt efter den vinter vi just haft, när jag inte har behövt skotta garageuppfarten en enda gång under hela vintern. Den snö som fallit har varit blygsam och smält bort efter ett par dagar igen. Och nu har vi rekordvärme. Det är runt 25 grader varmt (Celcius) och skall så förbli i åtminstone en vecka framåt. Vi är bara i mitten av mars, och officiellt skall inte vintern vara slut förrän om en vecka. Då skall våren börja med några plusgrader och så småningom efter någon månad övergå till mer sommarlikt väder.



Det väder som vi redan nu har! "Global Warming"! Skrämmande!



English Version



In a picture in last years train almanac the artist Howard Fogg illustrates what it could have looked like in Pennsylvania during the steel industry culmination. What do you see in the picture? Strength, power, economic progress, or environmental destruction, darkness and despair? Or maybe both sides?



This environment you could find also in Europe, in the Ruhr area in Germany for example. I wonder if you can not find similar examples even today in countries that favor production before environmental protection?



And that is scary. Do you believe in Global Warming? I do. Especially after the winter we just have had, during which I have not had to shovel my driveway once during the whole winter. The snow that have fallen has been light and melted after a couple of days. And now we have record breaking heat. It is above 70 degrees F and will stay there at least for another week. We are just in the middle of March, and officially winter will not end until March 20. Then Spring will arrive with a few degrees above freezing and slowly after a month or so change to more summer like weather.



The weather we have already today! Global Warming! Scary!


 
 
Sudden

Sudden

17 mars 2012 15:42

Jo, jag tycker fortfarande att ånglok är väldigt starka symboler och de väcker positiva känslor (symboliserar kraft). Detta fast jag inte haft mycket med järnvägar att göra och jag vet att ånglok är oehört ineffektiva skapelser jämfört med diesellok eller ellok.

Och forna tiders vackra bilder av fabriker. Ju fler skorstenar ju bättre. Jag tror inte det behövde röka ur dem.

Studera symbolerna här i denna 100-åriga bild av ett företag som visar hur lysande det är. Huvudprodukten i början var cigarrlådor men man kom så in i tryckeribranschen och var också bra på plywood-applikationer)

http://larsan13.files.wordpress.com/2010/09/hn1867.jpeg

http://larsan13.wordpress.com

 
dengamleemigranten

dengamleemigranten

17 mars 2012 17:20

Hej Sudden,

Trodde först det var tändstiskbolaget i Jönköping på bilden.

Men fortfarande skrämmer mig det här med Global Warming. I går hade vi över 25C här och i dag skall det bli ännu varmare. Dessutom börjar luftfuktigheten krypa uppåt. I mars månad!!

Sven

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards