Direktlänk till inlägg 31 mars 2012

Gärdebylåten - Kultur - Culture ?

Av Sven O. Sjöstedt - 31 mars 2012 02:19


 

Spelmansstämma i Scandia, Minnesota 1993


Foto: L.Christina Sjostedt


 


English below the Swedish,

 


Internet är fantastiskt! Man kan få de mest oväntade upplevelser när man sitter och på måfå slösurfar på internet.

 


Jag sitter ju här i Amerikas obygder och fick lust att höra lite Svensk folkmusik. Alltså slog jag in "Gärdebylåten", den genuinaste svenska spelmanslåt som finns, som sökord och öppnade den första länken som kom upp. När den öppnades var min reaktion: "VA! Vad är detta?". Jo, det var mycket riktigt Gärdebylåten som tonade fram, men miljön! spelmännen! Spelmansglädjen fanns verkligen där, men resten?


Ja, titta själva:

 


http://www.youtube.com/watch?v=DPIsjLya4jE

 


I en internetdiskussion med en vän i Sverige behandlar vi just nu ämnet kultur. Vad är kultur? Svenska folkdräktsklädda spelmän som vid en gammal timmerstuga i Dalarna spelar Gärdebylåten är enligt min mening verklig kultur. Men kan det vi ser på det här lilla videoavsnittet, familjen Berglund, stående på en kyrktrappa i Pennsylvania, klädda i vardagskläder, spelande Gärdebylåten sorteras in i facket "kultur", eller var hör det hemma?

 


PS: Gärdebylåten på japanska, Saitama City, Japan:

 


http://www.youtube.com/watch?v=6biRjLO9mTg&feature=relat

 


 


English Version,

 


Internet is fantastic! You can get the most unexpected experiences when you just are leisurely surfing the net.

 


I am sitting here in boondocks of America and longed for some Swedeish folk music. Thus I put in "Gärdebylåten", the most genuine Swedish folk tune there is, as search word and opened up the first link that came up. When it opened up my reaction was: "WHAT! What is this?" Yes, it certainly was the tune Gärdebylåten I heard, but the setting! the fiddlers! the rythm, and feeling for the music is there, but the rest?

 


Look for yourselves:

 


http://www.youtube.com/watch?v=DPIsjLya4jE

 


A friend in Sweden and I are just discussing the topic "culture" over internet. What is culture? Swedish folk musicians dressed in folk costumes at an old log house in the county of Dalecarlia that play Gärdebylåten is really culture after my thinking. But can what we see in this short video, the family Berglund, standing on church steps in Pennsylvania, dressed in regular street clothes, playing Gärdebylåten be sorted into the folder labeled "culture", or where does it belong?

 


PS: Gärdebylåten ìn Japanese version, Saitama City, Japan:

 


http://www.youtube.com/watch?v=6biRjLO9mTg&feature=related

 


 


 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

2 april 2012 18:11

Hej Sven!

I mitt jobb hade jag en kamrat som heter Sven Nordin, numera pensionär som jag, och som blev riksspelman när han nått övre medelåldern och då spelade nyckelharpa. När jag googlade litet efter honom för flera år sedan fann jag att nyckelharpan är väl omhändertagen i Nordamerika med klubbar, tidskrifter o d.

Här ser du Sven och hans hustru, och kan även lyssna på några låtar: http://www.algonet.se/~harpa/

I denna amerikanska skrift kan du bland andra artiklar läsa om hur Sven lyckades få fram ljudet till en gammal filminspelning där en spelman spelar: http://www.nyckelharpa.org/wp-content/uploads/nn_40.pdf

Sven är en händig person, f d sändaramatör och "klurig" som framgår av hur han räddade ljudet ovan.På jobbet var han en av de få som fortfarande byggde elektronik-konstruktioner. Den ende som använde lödkolv. En gång fick röken från lödkolven brandlarmet att utlösas. Hela huset, med några hundra anställda, fick snabbt utrymmas!

Lasse

http://larsan13.wordpress.com

 
dengamleemigranten

dengamleemigranten

2 april 2012 22:53

Tack Sudden för de intressanta upplysningarna om Sven Nordin.

Hoppas företagsledningen tackade honom för den spontana katastrofövning han åstadkom på jobbet.

När jag jobbade hade vi regelbundet återkommande katastrofövningar, men de blev aldrig autentiska. Det var ju alltid nyckelpersoner som visste om när de skulle hållas och de hade kontakter på olika avdelningar och "läckte" dag och tidpunkt så deras favoritavdelningar skulla vara snabbast och effektivast vid utrymningen. Men som du vet "En hemlighet som fler än en person känner till, är ingen hemlighet längre." Alltså visste så gott som alla om när nästa brandövning gick av stapeln.

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards