Direktlänk till inlägg 24 juni 2012

Friendly

Av Sven O. Sjöstedt - 24 juni 2012 22:38

 


English below the Swedish,


Den nyaste medlemen av vår kattfamilj är Friendly. Han dök upp runt vårt hus i början av december 2010. Vi byggde en isolerad koja åt honom på verandan för de kalla vintrarna. Så småningom blev han mer och mer tam och även så smått tillgiven. Den 12:e februari i år beslöt vi att han skulle få komma in och bli en del av vår familj. Vi började med att ta honom till veterinären för en hälsoundersökning. Han var frisk, pigg och nyfiken.


Hans anpassning som inomhuskatt gick förvånansvärt bra. Han kom bra överens med de andra katterna. Vissa bättre vissa mindre bra, men inga direkta agressiviteter. Lite brottning och springa efter varandra runt i huset, men bara på lek, efter vad vi kunde förstå.


Hela tiden har han utvidgat sitt territorium och har nu utforskat i stort sett varje vrå i huset. En av de platser han lämnade outforskad längst var vår spismantel, men nu är även den inspekterad. Säga vad man vill om Friendly, men en utmärkt bergsbestigare är han och mycket säker på foten. Än har han inte slagit ner någon enda sak från de hyllor han har vandrat runt på. Och hoppas det förblir så.


English Version


The latest member of our cat family is Friendly. He showed up around our house in the beginning of December 2010. We built a small insulated house for him on our porch to spend the cold winter nights in. Little by little he became more domesticated and finally even affectionate. February 12 this year we decided that he should come indoors to become part of our family. First we took him to the veterinarian for a health check up. He was found healthy, perky and curious.


His adaptation as an indoor cat went surprisingly well. He befriended the other cats. Some really well, some less well, but there were no direct skirmishes. Some wrestling amd running around after each other throughout the house, but only as play, as per what we understood.

 

All the time he has expanded his territory and has by now sniffed out every corner and nook in the house. One of the places he left unchecked the longest was our mantelpiece, but by now even that is inspected. Say what you want about Friendly, but he is a skilled mountain climber and really sure footed. So far he has not pushed down one single piece from the shelves he has walked around on. And we hope it will stay that way.

 
 
Anna-Lisa Lind

Anna-Lisa Lind

25 juni 2012 11:37

Hejsan
Ser att ni fått er en högt uppsatt kissekatt ;) Har uppdaterat mej litet och såg en gammal favorit Perry Mason. Vi njuter av gamla svart-vita också så fort det ges tillfälle :)
Klokt att plantera blommor på högre nivåer. Nu undrar jag vilken dagstidning som täcker ert område bäst ??? Har ofta litet extra tid på kvällarna och det skulle var intressant att följa med där. Ni skall ha det gott och klia katterna bakom öronen lite från mej också :)
Hälsningar
Anna-Lisa

http://bloggen.fi/mumsen

 
Ingen bild

Dengamleemigranten

25 juni 2012 21:53

Hej Anna-Lisa,

Ja, han var högt uppsatt, men det ångrar vi. Ja, du får se i nästa blogg.

Den dagstidning som täcker in vårt område är StarTribune och här är deras website:

http://www.startribune.com/

Katterna hälsar och tackar för kliningarna bakom öronen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards