Alla inlägg den 7 juni 2012

Av Sven O. Sjöstedt - 7 juni 2012 02:11

 


 

English below the Swedish,

 

OOPS! Det slog mig just att det är Sveriges nationaldag i dag.


På min tid var den 6:e juni "bara" 'svenska flaggans dag' och en vanlig arbetsdag. Det var i och med att jag emigrerade år 1983 som man beslöt att dagen skulle få status som nationaldag. Jag vet inte om det finns något samband mellan att jag lämnade landet och landet fick en nationaldag, men man kan ju undra. Officiellt firas dock dagen till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung år 1523.


Inte förrän 2005 blev dock nationaldagen även en helgdag, när man fick betald ledighet från jobben. Men eftersom man var så mån om att inte färlora fler arbetsdagar i Sverige så böts Annandag Pingst, som tidigare var en helgdag ut mot nationaldagen. Annandag Pingst blev alltså en vanlig arbetsdag.


Jag ser att det historiskt sett endast är på nationaldagen som man har rätt att utbringa ett fyrfaldigt leve för Kungen och Fosterlandet. När jag sitter och skriver detta är klockan 3.29 PM Central Standard Time, det betyder 22.29 i Sverige. Jag måste alltså skynda mig och utbringa det fyrfaldiga levet.


Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!


English Version


OOPS! It just hit me that it is the National Day of Sweden today.


When I lived in Sweden, June 6 "only" was 'the Swedish Flag Day' and a regular work day. It was in connection with my emigration in the year of 1983 that it was decided that the day should be celebrated as the National Day. I do not know if there was any reason for taking that decision just when I left the country, but you can wonder. Oficcially the day is celebrated to remember when that it was June 6, 1523 that Gustav Vasa was elected King of Sweden.


It was not until the year 2005, that the National Day was given the status of a holiday, when you were off from work with pay. But as Sweden worried about loosing another work day, The National Day was exchanged for Second Day of Pentecost, which earlier had been a paid holiday. Second Day Pentecost thus became a regular work day.


I see that historically it is only on the National Day that it is proper to propose a fourfold cheer for the King and Country. When I am writing this it is 3.29 PM Central Standard Time, which means 10.29 PM local time in Sweden. Thus I have to hurry up to give my four fold cheer.


Hooray! Hooray! Hooray! Hooray!

 



Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards