Direktlänk till inlägg 1 juli 2012

Fjärde juli - Fourth of July

Av Sven O. Sjöstedt - 1 juli 2012 18:45

 

 

English below the Swedish,


Den fjärde juli är USA's nationaldag. I år kan jag fira den för tredje gången som Amerikansk medborgare. Inte vet jag om det känns något annorlunda än när jag firade den som turist innan vi flyttade hit, eller som Resident Alien innan jag blev medborgare. Inte heller kommer vi att fira den med annat än att hissa flaggan och äta chokladdonuts till förmiddagskaffet och chokladglass med chokladsås till eftermiddagskaffet och spela patriotisk musik på CD spelaren. Fyrverkerier och parader ägnar vi oss inte åt.


Fotot visar Chris och mig som de legendariska svenska invandrarna till USA, Kristina och Karl Oskar Nilsson (huvupersonerna i författaren Vilhelm Mobergs ut- och invandrar epos). Fotot var taget vid det första hus vi byggde här i svenskbygderna. Jag har egenhändigt byggt såväl stenmuren bakom oss som gärdesgården vid sidan av oss.

 


Fourth of July heter officiellt Independence Day och firas till minne av antagandet av "Declaration of Independence" (Frihetsförklaringsdokumentet) som signerades den 4:e juli 1776 och förklarade Amerikas Förenade Staters oberoende från det Engelska Kungadömet.


Det finns även en annan anledning att fira den 4:e juli. Det är nämligen vår äldsta katts, Fritjof, födelsedag. Vi kommer att ge honom extra tilldelning av hans favoritkattsnacks, Whisker Lickins, och naturligtvis utbringa ett fyrfaldigt leve för honom.


Alltså om ni hör hurrande, fyrverkerier eller ser parader och andra festligheter, onsdagen den 4:e juli, så kan det antingen vara med anledninga av USA's Nationaldag eller Fritjofs födelsedag, eller båda..


English version


The fourth of July is a federal holiday in the US. This year I can celebrate the day for the third time as a US Citizen. I do not know if it feels anything different from when I celebrated the day as a tourist before we moved to the US, or as an Resident Alien before I became a citizen. Neither are we going to celebrate the day by anything other than raising the flag, having old fashioned chocolate covered donuts with the morning coffee and chocolate ice cream with chocolate syrup with the afternoon coffee and listen to some patriotic music on the CD player. We don't do fireworks and parades.


The photo show Chris and me as the legendary Swedish immigrant couple to the US, Kristina and Karl Oskar Nilsson (the main characters in the emigrant- immigrant epos by the Swedish author Vilhelm Moberg). The picture was taken at the first log house we built here in Swedish America. I have built the stone wall behind us and the wooden fence at our side all by my self (bragging).


Fourth of July, official Independence Day is commemorating the adoption of the Declaration of Independence in the year of 1776. The Declaration of Independence declared independence from the Kingdom of Great Britain


There is also another reason to celebrate July 4th. It just happens to be the birthday of our eldest cat, Fritjof. We will give him extra portions of his favorite treat, Whisker Lickins and of course sing Happy Birthday to him.


Thus if you hear any singing, fireworks or see a parade or two and other festivities on Wednesday July 4th, it can either be to celebrate the Independence Day or Fritjofs birthday, or both.

 

 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

3 juli 2012 02:48

En så trevlig bild!

3 juli redan, jo tiden går, och här i Stockholm tycker jag det börjar märkas att nätterna har blivit mörkare

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Dengamleemigranten

3 juli 2012 22:26

Ja den bilden togs när vi var unga och vackra. Numera är vi bara och.

Även här är dagarna lite kortare och det är underbart att slippa den stekande solen några timmar. Värmen håller dock i sig även på nätterna. Natten som gick sjönk temperature aldrig under 25C

 
Ingen bild

Dengamleemigranten

3 juli 2012 22:28

.... och på dagarna är det mellan 35C och 40C med hög luftfuktighet. I det närmaste olidligt för en nordbo som mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards