Alla inlägg den 3 september 2012

Av Sven O. Sjöstedt - 3 september 2012 17:55

 


English below the Swedish,


Jag har ju tidigare klagat över den ihållande outhärdliga hettan här. Den fortsätter, men som ett litet plåster på såren så tar vi några skopor glass till eftermiddagskaffet. Naturligtvis är det chokladglass. Vi piggar upp den med att drapera den i chokladsås. - Har jag sagt att vi är "chokladomaner"?


Mina första minnen av glass var när jag som barn fick springa upp till Lydias Kiosk i hörnet av Storgatan och Strömersgatan och köpa mig en pistageglasspinne för 25 öre. Det var lycka!


Den årliga officiella glasspremiären för mig var första maj varje år, då vi efter att ha tittat på demonstrationeståget gick till Trädgårdstorget, nedanför Stora Hotellet i Örebro och köpte glasstrutar hos Glass-Kalle. Han hade en kärra med stora cykelhjul och stod vid trottoarkanten och sålde sin glass.


Nej, nu måste jag ägna mig åt att njuta av den belgiska chokladglassen med chokladflarn i och chokladsås över innan den smälter i hettan.


English Version


I have, as you know, earlier complained about the continuing, terrible heat here. It is still hot, but as a small relief we take a couple of scoops of ice cream with the afternoon coffee. Of course it is chocolate ice cream. As a bonus, we pour some chocolate syrup over it - Have I told you that we are "chocolataholics"?


My first memories of ice cream was when I as a child was allowed to run up to Lydia's kiosk at the corner of Storgatan and Strömersgatan to buy a pistachio ice cream stick for a few cents. It was happiness!


The first official ice cream I could have for the year was on May Day (May First), when we after having watched the May Day parade walked to Trädgårdstorget, at Stora Hotellet in Örebro and bought ice cream cones from Glass-Kalle (Ice Cream Charlie). He had a mobile ice cream stand with bicycle wheels on which was set up on the sidewalk, and there he peddled his ice cream.


No, now I have to concentrate on enjoying the Belgian chocolate ice cream with chocolate chips in and chocolate syrup over before it melts in the heat.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards