Alla inlägg den 29 september 2012

Av Sven O. Sjöstedt - 29 september 2012 22:54

 



English below the Swedish,


Vi idkar kompostering. Det är nyttigt på två, om inte tre nivåer. Först så blir vi av med vårat köksavfall på ett miljöriktigt sätt. Sen får jag rejäl motion när jag två gånger om året "vänder" komposten genom att flytta den från låda till låda. Dessutom måste man vattna komposten i lådorna för att den skall förbrännas bättre. När den så suttit ett halvår i sista lådan är den färdig att lägga ut på blomrabatter, tomatplantering och även runt späda träd och buskar, och det är den tredje och slutliga nivån.


Eftersom vi är vegetarianer och dessutom äter så mycket organisk mat vi kan hitta är vår kompost så gott som fri från gifter och besprutningsmedel. Det tycks maskarna också uppskatta, eftersom jag ser en hel del av dem när jag "vänder" komposten. Ett bra tecken.


Vi köper alltså inga kommersiella gödningsmedel utan använder oss uteslutande av vår egen kompost som jordförbättring och gödsel. Och det tycks både naturen och vi må gott av.


Och så var det de två ivriga amatörträdgårdsodlarna som resonerade. Den ene sade: "Jag lägger endast hönsgödsel på mina jordgubbar", varpå den andre svarade: "Och jag föredrar vispgrädde på mina".


English version


We do composting. It is good in two if not three different ways. First we get rid of our kitchen waste in an ecological correct way. Then I get a good work out when I twice a year "turn" the compost by moving it from bin to bin. In addition you have to water the compost in the bins to make it mulch better. When it thus have been sitting in the last bin for half a year it is time to spread it over the flower beds, tomato plants, and ever around small trees and bushes, and that is the third and final task.


As we are vegetarians and in addition eat as much organic food as we can find, our compost is almost completely free from pesticides and herbicides. The worms seems to appreciate that, as I see a lot of them when I turn the compost. A good sign.


Thus we do not buy any commercial fertilizer but use only our own compost as soil enriching, and fertilizing. And that is a thing both nature and we benefit from.


And finally it was these two amateur gardeners who were discussing. One said: "I only put chicken manure on my strawberries". The other said: "And I prefer whipped cream on mine."

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards