Alla inlägg den 14 september 2012

Av Sven O. Sjöstedt - 14 september 2012 21:49

 

English below the Swedish,


För att koppla samman min lilla notebook dator med resten av världen använder jag en manick som kallas "air card". Mitt air card heter Sierra och är från AT&T (American Telephone and Telegraph Company, ett bolag vars historia går ända tillbaka till 1876 då Alexander Graham Bell uppfann telefonen).


Det kostar mig femtifyra dollar i månaden och då får jag använda upp till 5 gigabytes av uppkopplingstid per månad. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad det betyder, men jag får hela tiden uppgifter om hur många gigabytes jag har använt och hur många jag har kvar. Om jag går över min tilldelning blir det straffavgifter, som jag försöker undvika.


I förra månaden nådde jag min maxtid då det var två dagar kvar och jag slutade använda det. Det var dock en svår tid att vara utan internetkontakter. Tänk vad beroende man blivit av att läsa tidningar, kolla de vanliga bloggarna, läsa och skriva brev, och i stort sett följa med vad som händer i den stora världen.


Jag hade verkliga abstinensbesvär. Om jag kommer i samma situation den här månaden så är det väl frågan om jag inte fortsätter och ser hur mycket straffavgifen blir. Den kan vara värd sitt pris för att hålla mina nerver i styr.


English Version


To connect my little note book PC with the rest of the world, I use a "thingamajig" which is called "air card". My air card is of the Sierra brand and from AT&T (American Telephone and Telegraph Company, a company that goes all the way back to the year of 1876 when Alexander Graham Bell invented the telephone).


It costs me fifty-four dollars a month and for that I can use up to 5 gigabytes per month. To be honest, I do not have the slightest idea what that means, but I get continually information about how many gigabytes I have used and how many I have left. If I exceed my allotment there is a penalty to pay, and I try to avoid that.

 

Last month I reached the limit when there were two days left of the month and I stopped using it. However it was a difficult time not to have access to internet. It is scary how dependent I have become to be able to read the news papers, check the regular blogs, read and write letters, and follow what is happening in the rest of the world in general.


I really had withdrawal problems. If I end up in the same situation this month I think I will just plod along and see how much the penalty fee will be. It can be worth its cost to keep my sanity.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards