Direktlänk till inlägg 29 september 2012

Kompost - Compost

Av Sven O. Sjöstedt - 29 september 2012 22:54

 



English below the Swedish,


Vi idkar kompostering. Det är nyttigt på två, om inte tre nivåer. Först så blir vi av med vårat köksavfall på ett miljöriktigt sätt. Sen får jag rejäl motion när jag två gånger om året "vänder" komposten genom att flytta den från låda till låda. Dessutom måste man vattna komposten i lådorna för att den skall förbrännas bättre. När den så suttit ett halvår i sista lådan är den färdig att lägga ut på blomrabatter, tomatplantering och även runt späda träd och buskar, och det är den tredje och slutliga nivån.


Eftersom vi är vegetarianer och dessutom äter så mycket organisk mat vi kan hitta är vår kompost så gott som fri från gifter och besprutningsmedel. Det tycks maskarna också uppskatta, eftersom jag ser en hel del av dem när jag "vänder" komposten. Ett bra tecken.


Vi köper alltså inga kommersiella gödningsmedel utan använder oss uteslutande av vår egen kompost som jordförbättring och gödsel. Och det tycks både naturen och vi må gott av.


Och så var det de två ivriga amatörträdgårdsodlarna som resonerade. Den ene sade: "Jag lägger endast hönsgödsel på mina jordgubbar", varpå den andre svarade: "Och jag föredrar vispgrädde på mina".


English version


We do composting. It is good in two if not three different ways. First we get rid of our kitchen waste in an ecological correct way. Then I get a good work out when I twice a year "turn" the compost by moving it from bin to bin. In addition you have to water the compost in the bins to make it mulch better. When it thus have been sitting in the last bin for half a year it is time to spread it over the flower beds, tomato plants, and ever around small trees and bushes, and that is the third and final task.


As we are vegetarians and in addition eat as much organic food as we can find, our compost is almost completely free from pesticides and herbicides. The worms seems to appreciate that, as I see a lot of them when I turn the compost. A good sign.


Thus we do not buy any commercial fertilizer but use only our own compost as soil enriching, and fertilizing. And that is a thing both nature and we benefit from.


And finally it was these two amateur gardeners who were discussing. One said: "I only put chicken manure on my strawberries". The other said: "And I prefer whipped cream on mine."

 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

2 oktober 2012 12:06

Hej Sven!

När jag levde i radhus med några små trädgårdsytor på syd- och nordsidan av huset ordnade jag efter några år en liten avbalkning jag kallade kompost där jag lade trädgårdsavfall. Vi hade vinbärsbuskar och några av de första åren hade vi även potatis och diverse grönskaer. Det sades ju potatisodling vara bra för att förbereda jorden för en senare mer estetisk trädgårdsanläggning.

Minns att kompost påstods dra till sig råttor (om man slängde köksavfall där vilket vi aldrig gjorde). Var litet orolig att grannen skulle reagera, men han såg nog aldrig min kompost.

Mitt odlande har aldrig varit någon succés men har gett mig sysselsättning - och lite mer.

Jag tar nog fram några egenodlade vaxbönor och tomater till lunchen som tillbehör till det griskött som är huvudrätt. (Måste var hemskt för en vegetarian att höra.) Lärde mig förresten nyligen genom ditt inlägg på min blogg att närkingen Saxon var vegetarian.

http://larsan13.wordpress.com

 
anna-lisa.lind@netikka.fi

anna-lisa.lind@netikka.fi

3 oktober 2012 22:18

Hejsan
Tackar för tipset om tre "lådor". Vi skall börja kompostera till våren. Nya bestämmelser i kommunen. Önskar er allt gott.
Hälsningar
Anna-Lisa

http://bloggen.fi/mumsen

 
Ingen bild

Dengamleemigranten

3 oktober 2012 22:50

Hej, Sudden o Anna-Lisa,

Sudden, Tack för att du berättade att Saxon var vegetarian. Jag gick in och bloggade på honom och fann då att det finns en vegetarisk förening i Sverige, http://www.vegetarian.se/

Anna-Lisa, Även när vi bodde i stan komposterade vi. Det funkade bra. Om man sköter det rätt med att hålla komposten lite fuktig och så vidare, så luktar det inget och stör ingen i omgivningen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards