Direktlänk till inlägg 14 januari 2014

Jag lever - men knappast. I live - but barely

Av Sven O. Sjöstedt - 14 januari 2014 02:38

 


English below the Swedish,


Jag har fått många förfrågningar från oroliga vänner och bloggläsare om vart jag tagit vägen. Om vad som hänt oss.


2013 var inte ett bra år för oss. Chris' ryggvärk och yrsel blev bara värre och nu har det gått så långt att hon inte kan gå ut och inomhus använder hon en "walker" (jag vet inte det svenska ordet - gåstol/rollator?). Verkligen deppigt för henne som alltid tyckt om att var i farten och ta långa promenader med hundarna.


Vår ekonomiska situation förvärrades genom att lånen på vårt hus är större än värdet av huset och dessutom har vi inte inkomster som pensionärer som täcker ränta, amortering och normala levnadsomkostnader. Alltså är vi just i färd med att förlora huset.


Vi har hyrt en liten trea och håller som bäst på med att flytta. Ett problem är dock att vi har ett stort hus med källare och två bilars garage fullt med saker som skall få rum på mindre än en femtedels yta i den nya situationen. Det är svårt att göra sig av med saker man har haft runt sig under många år.


Att packa och flytta är jobbigt och tar tid. Tid är något vi har lika lite av som pengar. Många saker blir ogjorda. Det är till exempel länge sedan jag stannade hos en barberare för att få håret klippt. Jag ser ut som den gamle countrysångaren Willie Nelson just nu http://en.wikipedia.org/wiki/Willie_Nelson .


Jag prioriterar dock Frincines motion. Vi går en timme på förmiddagen och sedan en halvtimme på eftermiddagen. Det gör att vi båda sover ovaggade hela natten.


Ja, som ni förstår är livet jobbigt just nu, men jag har lovat mig själv att försöka få till en blogg i veckan från och med nu. Ni blir de första som vet om jag kan förverkliga det löftet.


Vi ses.

 

English Version


I have received many inquiries from worried friends and readers of my blog about where I have disappeared to. About what has happened to us.


2013 was not a good year for us. Chris' back pain and dizziness only worsened and now it has reached that point when she can not walk outdoors, and indoors she uses a walker. It is really depressing for her, who loved to be active and take long walks with the dogs.


Our financial situation has worsened as the mortgage on our house is greater than the value of the house and in addition as retirees we do not have income enough to cover the interest, principal and regular cost of living. Thus, we are losing our house.

We have rented a small two bed room apartment and are presently moving. One problem, however, is that we have a large house with full basement and a two car garage, all filled with things that have to fit into less than a fifth of the space in the new situation. It is difficult to throw away things you have lived with under a long time.


To pack and move is a chore and takes time. And we have as little time as money. Many thing remain undone. It is for example a long time since I saw a barber. Just now I look like the old country singer Willie Nelson http://en.wikipedia.org/wiki/Willie_Nelson.


However, I prioritize Francines exercise. We walk for an hour in the morning and then for half an hour in the evening. This results in us falling asleep without anybody singing lullabies for us.


As you understand, life is difficult at present, but I have promised myself to try to write a blog a week in the future. You will be the first ones to see if I can keep that promise.


See you!

 

 

 

 

 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

14 januari 2014 07:37

Hej Sven! Det är glädjande att se att du skrivit på din blogg igen, men tråkigt med alla de problem ni två har att kämpa med.

I mina svenska medier (DN, SVT, SVT m fl) läser man därtill om hur svårt det ekonomiska läget är i USA och att många far illa.

Lasse

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Sven

17 januari 2014 01:13

Ja, i vårt fall har den Amerikanska drömmen bloivit till en mardröm.

 
Peggy

Peggy

16 februari 2014 08:57

Hej Sven!
Oj vad roligt att livet har lugnat sig nog att du hinner blogga igen! Jag är ledsen för allt besvär ni har haft och jag hoppas verkligen att det snart ljusnar för er.

Jag har också tillfälligt lagt av lite med bloggskrivande. Men inte för att livet krånglar utan att det finns andra intressen så lockar mig lite mer just nu - mest musik och bildredigering. Jag har lagt upp tusentals bilder på Flickr, och om du har tid och lust kan du ta en titt här:
http://www.flickr.com/photos/peggy_kalle/sets

Jag ser fram emot fler bloggämnen av dig! Hälsa Chris och Francine!

http://blogg.vk.se/pas

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards