Direktlänk till inlägg 19 januari 2014

Udda Elledningsstolpe - Unusual Utility Pole

Av Sven O. Sjöstedt - 19 januari 2014 03:02

 


English below the Swedish,


Häromnatten sade Chris sig ha hört oväsen utanför vår nya bostad. Hon var dock så trött att hon inte gick upp och tittade ut genom fönstret. Jag sov lungt utan att låta mig störas av några oljud.


När Francine och jag sedan gick ut tidigt på morgonen för att uträtta våra behov fick vi förklaringen till det oväsen Chris hade hört. Någon hade under natten kört av en elledningsstolpe. Elbolaget hade med hjälp av en av sina specialutrustade bilar fixat till en ganska fiffig tillfällig anordning för att hålla ledningarna i luften.


Anordningen stod kvar i flera dagar. Jag började fundera på om det var en permanent lösning eller om de väntade på våren så frosten skulle gå ur marken. Så småningom kom de dock och arrangerade någon slags gasoleldad jordupptiningsanordning. och efter ytterligare tre dagar kom de och satte upp en ny stolpe.


Hur som, så hade vi inget elavbrott under hela tiden tack vare den fiffiga temporära lösningen.


English Version


The other night Chris told me she had heard some noise outside our new living quarters. However, she was too tired to get up and look out the window. I slept calmly without letting anything bother me.


When Francine and I went out early in the morning to do our business, we got the explanation for the noise Chris had heard. Somebody had during the night hit and broken a utility pole. The utility department had with the use of one of their versified trucks rigged a really good temporary fix to hold the wires in the air.


The set up was left for several days. I began to wonder if it was a permanent solution or if they were waiting for Spring thaw. Finally they came and arranged a gas fired earth thawing contraption and three days later they came back and erected a new pole.


Whatever, we had no power outage during the whole time thanks to the ingenious temporary solution

 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

20 januari 2014 08:25

Snyggt! Trefas några kilovolt?

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Sven

20 januari 2014 14:36

Ingen aaaning! De tjockare kablarna under elledningarna kan vara kabelTVkablar. Vad vet jag? Vad jag däremot vet är att vi har 110 V i väggen där ni har 220V.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards