Direktlänk till inlägg 10 februari 2014

Flytt - Move

Av Sven O. Sjöstedt - 10 februari 2014 02:33

 


English below the Swedish,


Vi håller fortfrande på att flytta. Eftersom vi inte kan betala någon flyttfirma, så ombesörjer vi flytten själva. Det vill säga jag hämtar kartonger, säckar, burkar och lösgods från huset vi lämnat och Chris packar upp, sorterar och försöker hitta plats för sakerna i vår lilla lägenhet.


Vid ett par tillfällen har jag måst hyra en större paketbil för att få rum för möbler som är för stora för vår lilla Ford Focus. Jag hyr av en firma som heter U-Haul. Jag har använt dem vid tidigare flytter och det har fungerat bra. http://en.wikipedia.org/wiki/U-Haul


Annars stuvar jag vår Focus full. Det är en skåpbilsmodell och eftersom den har backspeglar monterade på båda utsidorna av bilen så kan jag lasta dentill taket innuti.utan att bli stoppad av polisen för att jag inte har någon sikt bakåt. Vårt lägenhetshus har designerade garageplatser i källaren, vilket är mycket bra i detta bistra vinterklimat, eftersom jag kan lasta ur i torrt och uppvärmt utrymme.


För sista transportsträckan, garaget - hissen - lägenheten, använder jag en lite kärra, "Radio-Flyer" kallad. Den är en mycket populär leksak bland barn, men funkar även mycket bra för mig. http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Flyer.


Ja, ja, inte går vår flytt fort och inte är det jättelass jag tar varje gång, men många bäckar små blir till en stor å, heter det ju. Så när huset väl är sålt hoppas jag ha allt vårt ute ur det.


English Version


We are still moving. As we can not pay any moving company, we do the move ourselves. Thus I pick up boxes, sacks, tins and loose items from the house we have left and Chris unpacks, sorts, and tries to find room for the items in our small apartment.


On a couple occasions I have had to rent a cargo van to move furniture that was too large for our small Ford Focus. I rent from U-Haul. I have used them before and it has worked out fine. http://en.wikipedia.org/wiki/U-Haul


On other occasions I pack our Focus from floor to ceiling. It is a station wagon and as it is equipped with rear mirrors on both sides, I can load it up to the ceiling and still not get stopped by the cops due to lack of sight to the rear..


Our apartment building has assigned parking spaces in the basement, which is very good in this cold winter climate, as I can unload in a dry and warm environment. For the last transport leg, the garage - the elevator - the apartment, I use a small wagon called "Radio-Flyer". It is a very popular toy for kids, but works very well for me too. http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Flyer


Well, well, our move is not speedy and it is not giant loads I haul every time, but many small streams finally forms a big river, as a Swedish saying goes. So when our house finally is sold I hope to have everything out of there.

 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

10 februari 2014 23:15

Länge trodde jag att man inte i USA kommit på att stora papperskassar kunde förses med bärhandtag. Jag hade i amerikanske filmer sett hur den svaga kvinnan bar kassen på sin böjda arm och när det blev problem och apelsinerna började rulla på trottoaren kunde hjälten rycka in. Boy meets girl...

Men när jag häromåret googlade såg jag att denna min "bild av Amerika" inte längre var sann. Men jag fann dock en "klassisk" bild av en kvinna kånkande på en stor matkasse på armen i en stad i Alaska, sent 40-tal. Kan tyvärr inte återfinna den.

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Sven

10 februari 2014 23:39

Varuhuskedjan Target (som jag jobbade för i 27 år)har dessa kassar med snörhandtag. Varuhuskedjan Rainbow har kassar med pappershandag och varuhuskedjan CUB har kassar utan handtag. Altså bör den romantiskt lagda kvinnan handla på CUB.

 
Lars Sundin

Lars Sundin

14 februari 2014 05:30

Jag noterar den lilla vagnens påmålade text "Radio Flyer". En gång i tiden (åren kring 1960) sysslade min far och jag med radiostyrda modellflygplan, så jag blev nyfiken. Vad syftar "Radio Flyer" på?

http://larssundin.ownit.nu

 
Ingen bild

Sven

14 februari 2014 17:18

Om du tittar på länken till Radio Flyer så ser du att "Antonio Pashin started building wooden toy wagons in Chicago 1917......The new Radio Flyer wagons were named for Pashins fascination with radio and with flight."

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards