Alla inlägg den 18 september 2020

Av Sven O. Sjöstedt - 18 september 2020 23:52

 

English after the Swedish


Jag kan höra syrsorna spela och grodorna sjunga igen! Sakta och omärkligt har min hörsel försämrats. Jag har inte reagerat på det förrän jag började titta på TV tillsammans med Marilyn. Hon har perfekt hörsel och när jag kom in i rummet där hon tittade på TV kunde jag inte höra vad som sades. När man justerar TV ljudet kan man se en skala nedtill. Hon hade den på mellan 16 och 20. När jag tittade på TV ville jag ha den skalan på minst 55.


Jag gick till en öronklinik och fick min hörsel testad. Och mycket riktigt var min hörsel nedsatt. Sedan erbjöd man mig olika hörapparater som kostade mellan 3000 och 6000 dollar per par. Snål som jag är valde jag att testa det billigaste paret. Det var pyttesmå enheter att sätta bakom öronen och så en sladd med en knopp på att sticka in i örat. Jag har haft dem i ett par dagar och börjar vänja mig vid dem. Jag kan nu klart höra vad som sägs på TV'n på Marilyn's nivåer, men vill gärna ha ljudet på 23. Fortfarande mycket bättre än 55.


     
Själva hörapparaten är mindre än hälften så stor som en gräshoppa. Teknikens värld är då förunderlig.
När vi är ute och går blir jag irriterad av alla ljud jag hör. När det båser lite prasslar löven irriterande och förmodligen är det inte syrsor jag hör, utan gräshoppor. Jag har läst att de på bakbenen har ett räfflat organ som de genom att gnida med vingarna åstadkommer ett starkt högfrekvent läte. Däremot är jag säker på att det är grodorna jag hör kväka vid vattensamlingar.


Jag kan ju alltid dra de små knopparna ur öronen och återgå till mitt tystare och lugnare liv, om jag blir alltför stressad. Jag skall tillbaka till kliniken i nästa vecka och ge dem mina synpunkter på att använda hörapparaterna och eventuellt få ljudnivån justerad. Om jag beslutar att behålla dem så får jag betala dem, men ha rätt att mot full återbetalning återlämna dem inom 45 dagar om jag ändrar mig.


Hittills har erfarenheterna bara varit positiva. Jag till och med hör rösterna bättre i mina drömmar. Nej, det kan inte bero på hörapparaterna, eftersom jag inte har dem i öronen på natten. Då sitter de i sin bateriuppladdningsapparat.


Jag hör alltså bättre med hörapparaterna, men den stora fråga är: Är det värt 3000 dollar?


English
I can hear the crickets playing and the frogs singing again! Slowly and not noticiable, my hearing has deteriorated. I did not react to that until I started watching TV with Marilyn. She has perfect hearing and when I entered the room where she was watching TV I could not hear what was being said. When adjusting the TV sound, you can see a scale at the bottom. She had it between 16 and 20. When I watched TV, I wanted that scale of at least 55.


I went to an ear clinic and had my hearing tested. And quite rightly, my hearing was impaired. Then I was offered various hearing aids that cost between $ 3,000 and $ 6,000 per pair. Stingy as I am, I chose to try the cheapest pair. They were tiny devices to put behind the ears and then a cord with a knob to stick into the ear. I've had them for a couple of days and am starting to get used to them. I can now clearly hear what is being said on the TV at Marilyn's levels, but would like to have the sound at 23. Still much better than 55.

 
The hearing aid itself is less than half the size of a grasshopper. The world of technology is marvelous.
When we are out and about, I get annoyed by all the sounds I hear. When there are a breeze, the leaves rustle annoyingly and it is probably not crickets I hear, but grasshoppers. I have read that on the hind legs they have a grooved organ which, by rubbing with the wings, produces a strong high-frequency sound. On the other hand, I'm sure it's the frogs I hear chirping at water bodies.


I can always pull the little buds out of my ears and return to my quieter and calmer life, if I get too stressed. I will return to the clinic next week and give them my views on using the hearing aids and possibly get the sound level adjusted. If I decide to keep them, I will have to pay them, but have the right to return them, with full refund, within 45 days, if I change my mind.


So far, the experience has only been positive. I even hear the voices better in my dreams. No, it can not be due to the hearing aids, because I do not have them in my ears at night. Then they sit in their battery charger.


So I hear better with the hearing aids, but the big question is: Is it worth $ 3,000?

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards