Direktlänk till inlägg 29 juni 2010

Tiden lider och jag med den.

Av Sven O. Sjöstedt - 29 juni 2010 14:37

 Jag ser till min fasa att jag inte skrivit något på min blogg sedan förra onsdagen. Inte underligt om mina trogna läsare tappar intresset att besöka den.

 

Jag har ingen aning om vart tiden tagit vägen. Inte nog med det. Jag har dessutom blivit nästan en vecka äldre under tiden.

 

Jag har faktiskt haft fullt upp med att läsa de bloggar jag följer och de olika forum jag läser och dessutom internet versionen av tidningar, både svenska och amerikanska. Att sätta sig ner ock skriva ett gammalt hederligt brev är det inte tal om. Knappt hinner jag slänga iväg ett och annat e-brev.

 

Flitigaste e-brevskrivarna i vår familj är två av våra katter, Fritjof och Fritz. De har kattflickbrevvänner i Sverige, som de håller en intensiv kontakt med. Förresten så tillhör en blogg skriven av en hund, dem som jag besöker med jämna mellanrum, http://tidus.bloggagratis.se/. Så kom inte och säg att våra vänner djuren inte kan kommunicera.

 

 Nu åter till allvaret. Frågan är hur jag skall få mera tid och dessutom bli yngre och inte äldre för var dag. Undrar om man skulle kunna resa motsols och passera dygnsgränsen flera gånger i rad och på så sätt skruva tiden tillbaka en vecka eller så?

 

 Alla tips om hur man skapar mer tid emottages tacksamt.

 
 
Ingen bild

Ingwar

29 juni 2010 22:54

Hej Sven!

Det där med ålder och tid är ett komplicerat problem, men det behöver inte vara det. Först åldern, gör som jag, strunta i vad kalendern säger om din ålder, den åldern är inte viktig. Det är hur gammal du känner dig inombords som är viktigt. Jag är enligt vedertagen tidsberäkning 67 år gammal (ung) men inombords är jag endast 27!! Av någon anledning så ser vissa människor skeptiska ut när jag talar om att jag är 27 så då kan jag sträcka mig så långt att jag säger 27+. Men, som sagt, det viktiga är hur gammal du känner dig inombords! Och bry dig inte om hur du ser ut när du ser dig i spegeln.

Vad det gäller tiden så kom jag snart underfund med att IRS (amerikansk motsvarighet till svenska skatteverket) har en hemlig skatt de tar ut. Det gäller inte några kontanter utan man tar istället 8 timmar av varje dygn så istället fuor 24 timmar har varje pensionär bara 16 timmar att förvalta. Det är därför som pensionärer har så dåligt om tid och inte hinner med allt. Jag är säker på att det är samma sak i Sverige. Det finns ju ett skatteavtal mellan Sverige och USA.

Att resa en massa varv motsols (österut) får bara en massa obahagliga konsekvenser, nämligen dygnsomställningen. För att inte tala om dagens biljettpriser på flyget med alla avgifter för bagage, vatten, mat, sittplats och allt annat.

M v h
Ingwar

 
Ingen bild

Den Gamle Emigranten

30 juni 2010 16:09

Tack för det upplysande och skrämmande inlägget. IRS tar ut 30% skatt på pensionärstiden! Och jag som bad om tips på hur man får mera tid att förvalta! Hade tänkt pensionera mig till hösten, men måste tydligen tänka om.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards