Direktlänk till inlägg 16 september 2010

Tre Solrosor - Three Sunflowers (Sw - En)

Av Sven O. Sjöstedt - 16 september 2010 16:38

English version below the Swedish

I våras såg jag den perfekta platsen för att odla solrosor. Den låg i söderläge med skogen skyddan bakom mot norr. Joden verkade bra också. Jag inhandlade alltså tre påsar solrosfrö. En jättesolrossort, en mellanstor och en mindre. Jorden bearbetades och jag arbetade in lite fin kompostjord också. Fröna såddes efter alla regler som stod bakpå påsarna. Det var en ansenlig mängd frön i påsarna. Jag vattnade och pysslade om landet efter bästa förmåga.

När de första spröda plantorna kom upp var jag stolt. Jag hade lyckats. Men lyckan varade inte så länge. En morron var större delen av plantorna uppätna. Jag har ingen aning om vem som mumsat i sig dem, för de var ju så små.

De överlevande solrosorna växte, men när de blivit knähöga gick något rådjur förbi rabatten och tog för sig av dem.

Nu finns det bara tre av dem kvar. De är dock fullvuxna, så jag tror nog att de får stå kvar hela sin blomingstid. Det är en av varje sort. Den största är så lång att jag måste stå på tå och sträcka upp handen för att nå de övre blombladen. Den mellersta är i ansiktshöjd med mig och den minsta räcker mig till midjan.

De är vackra där de står, men det skulle ha varit underbart med ett helt fält av vajande gula solrosor. Nästa år kanske.

English version

This Spring I saw the most perfect place for planting sunflowers. It faced south and had the protecting wood on the north edge. The soil seemd to be good too. Thus I bought three packets of sunflower seed. One giant kind, one middle sized and one smaller kind. I worked the soil and even added some compost dirt. The seed were dispersed as per the instructions on the bags. It was pretty many individual seed of each kind. I watered and took care of the plot as well as I could.

When the first small seedlings came up, I was proud. I had succeeded. But my happiness did not last. One morning most of them were eaten. I have no idea who might have enjoyed them. They were so small.

The surviving sunflowers grew, but when they reach the hight of my knee, a deer passed by and tasted them.

Now there are only three left. However, they are fully grown, so I do believe that they will be left until their time is passed. It is one sunflower of each kind. The largest is so tall that ihave to stan on my toes to be able to reach up to the flower. The middle one is levelled with my face, and the smallest one reaces to my belt.

They are beautiful to look at, but is should have been wonderful with a whole field of swaying yellow sunflowers. Next year maybe.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards