Direktlänk till inlägg 20 september 2010

En Bild - A Picture (Sw - En)

Av Sven O. Sjöstedt - 20 september 2010 02:08

English version below the Swedish

 

 Jag har fått förfrågningar om bilder på min blogg. Det vore jättekul att kunna lägga in bilder, men för det första är det lite krångligt. Man måste ta in bilden på någon bildsite först och sedan föra över den till bloggen. Jag har lyckats kopiera in bilder från Wikipedia och andra ställen, men när jag skall föra in bilder från min egen kamera går det bara inte.

 

 För det andra så har vi inte haft råd att köpa en ny dator efter att de förra kraschade. Och de gamla vi använder, har inte så avancerade basprogram att vi kan lasta in de senaste uppgraderingarna av Adobe, Picture It, och allt vad det heter.

 

Nu är de ju så att en bild säger mer än tusen ord. Om jag lyckades föra in bilder, så skulle jag ju inte behöva skriva några ord alls.

 

 Enda lösningen jag ser just nu är att jag måste ge målande beskrivningar i min text, så ni ser bilder framför er när ni läser. Hur det nu skall gå till!

 

English version

 

 I have had many people asking me to add pictures to my blogg. It would be great if I could display pictures, but first of all, it is somewhat cumbersome. You have to move the picture to some picture site first and then move it over to the blogg. I have succeeded in copying some pictures from Wikipedia and other sites, but when I want to put in pictures from my own camera, it just does not work.

 

 Secondly, we have not been able to afford to buy a new computer after our previous one crashed. And the old one we use, does not have so advanced basic program that we can upgrade to the latest versions of Adobe, Picture It, and whatever programs we need.

 

 However, a picture says more than a thousand words, so if I would succeed to display pictures, I would not need to write any words at all.

 The only solution I see at the present time is that I have to write with so colorful descriptions that you would see pictures in front of you when you read my blog. However, I have no idea how to accomplish that!

 
 
Sudden

Sudden

21 september 2010 02:41

Hej Sven! Kan det inte tänkas att det ändå går att lägga in bilder? Andra bloggar hos din "leverantör" har ju bilder som verkar vara "egna". Jag har tyvärr inte kunna få klart för mig genom att läsa villkoren vad man kan göra och inte göra hos din bloggleverantör (utan att först öppna ett konto, om än gratis, för att testa).

Det är svårt att läsa bruksanvisningar, och för mig tog det lång tid att inse att jag kunde i texten lägga in direkt synliga bilder från andra webbplatser. Men jag här ännu inte kommit på hur jag skall få dem i en av mig önskad storlek.

Sedan får man ju copyright-ångest om man hämtar hem en bild från en sajt till min dator och sedan lägger ut den på bloggen i bra storlek. Hade jag bara länkat till den hade jag känt mig mindre brottslig fast ändå inte helt säker. Martin Lamm-karikatyren på min blogg nyligen är väl på gränsen. Den är länkad från det ställe den hör hemma på, och kommer ej från min dator. (Martin Lamm var f ö bror till "Televinkens mamma" för att göra en sådan sundinsk utvikning som får många att gå i taket). Länkning är ganska diffust juridisk. Bäste advokat vinner!

Jag inser att det finns tusentals saker jag kan göra för att göra min blogg bättre men jag har efter snart ett år inte orkat ta itu med det.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards