Direktlänk till inlägg 29 september 2010

28 gamar - 28 vultures (Sw - En)

Av Sven O. Sjöstedt - 29 september 2010 01:10

English version below the Swedish

Jag har vid tidigare tillfällen berättat om att vi har gamar runt här på sommaren. På vår tomt alldeles utanför fönstret har vi ett stort, dött träd där de brukar sitta. I fjol kunde vi räkna till 19 stycken gamar vid ett tillfälle i det trädet. I morse slog vi alla rekord stort. Då kunde vi räkna till hela 28 gamar i trädet. Årets gamkycklingkullar måste ha varit stora och med god överlevnad.

Gamarna är ju asätare och vi funderar mycket på hur så många kan livnära sig i vårt område. Visserligen gränsar vi ju till St Croixfloden och ofta ligger det döda fiskar på stränderna, vissa riktigt stora. Det kan ju vara en matkälla.

Sedan har de inga naturliga fiender här och är dessutom fredade. Om de känner sig hotade av någon, så är deras försvarstaktik att spy upp magens innehåll på vederbörande. Det lär vara effektivt enligt litteraturen. Lite likt skunkarnas försvarsmetoder.

Kalkongamarna, som det här är frågan om, är imponerande fåglar. De fullvuxna fåglarnas vingspann är runt 180 centimeter. Vingarna är dessutom rätt breda. Gamarna kan sväva helt orörliga i stora cirklar i uppåtvindarna länge, länge. När 28 av dem lyfter från vårt döda träd förmörkar de praktiskt taget solen. Om vi inte visste att de är ofarliga, så skulle det förmodligen upplevas som en scen i Alfred Hitchcocks film "Fåglarna".

Som de djur och naturälskare vi är, så är vi mycket glada åt att ha gamarna runt här. Nu flyttar de dock snart söderöver, men vi hoppas att de kommer igen till våren.

English version

I have in earlier writings told that we have vultures around here in the summer. On our property, just outside the window, there is a large dead tree, where they use to perch. Last year we could count up to 19 vultures at one occasion perching in that tree. This morning however we beat all records with great margin. We could count up to 28 vultures in that tree at the same time. This years hatching of chickens must have been successful with great survival rate.

The vultures are feeding on carrion and we wonder much how so many can find food in our area. Certainly, our area borders to the St. Croix River and frequently there are dead fish on the shores, some of them fairly big. That can be one food source.

Then they have no natural enemies here and belongs to the protected species here in the US. If they feel threatened by somebody, their defense move is to spew up whatever they have in their stomach on the one that threatens them. As per the literature it is an effective defense method. Somewhat like the defense applied by the skunks.

The Turkey Vultures, which we have here, are impressing birds. The wingspan on the full-grown birds is about 72 inches. The wings are in addition fairly wide. The vultures can sail without moving their wings in large circles in the raising winds for a long time. When 28 of them flew up from our dead tree the shadowed the sun completely. If we did not know that they are harmless, we probably should feel like we lived thorough a sequence from Alfred Hitchcock's movie "The Birds."


Like the animal and nature lovers that we are, we are very happy to have the vultures around. Soon, however, they move south, but we hope that they will come back next spring.
Alfred Hitchcock's The Birds


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards