Alla inlägg den 9 juli 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 9 juli 2010 13:44

Jag läste för en tid sedan I en annan blogg, ja jag läser så många bloggar att jag inte har tid att skriva i min egen, om radioprataren Fredrik Burgman från Umeå. Han gjorde ju Umeå uthamn Holmsund känt i hela Sverige i sitt kåserande. Bland annat kallade han torget med ljugarbänken för Himelska Fridens Torg. Det har man tagit på allvar och torget heter numera offentligt ”Himelska Fridens Torg”. Det står så på busshållplatser och annat.

 

Två örebroare som även var radiopratare och kåsörer, som jag minns med värme, var Torsten Ehrenmark och Anders Ponten. Torsten Ehrenmark var något yngre än min far, men rörde sig i samma kvarter som pappa höll till i när han först kom till Örebro. Pappa var född i Täby, utanför Örebro. I alla fall pratade Torsen om kaffe Rasta, där vad jag förstår min far tillbringade många ungkarlskvällar. Även örebropoeten harald forss, ja han använde aldrig stora bokstäver i något han skrev, och ofta inte heller någon interpunktion, höll till där. Vad jag minns mest av Torsten Ehrenmark var när han berättade hur han ”kurade skymning” med sin farmor, som han växte upp hos på Ågatan i Örebro. Både harald forss och Torsten Ehrenmark har fått parker i Örebro uppkallade efter sig.

 

Så har vi Anders Ponten. Han ledde under många år radioprogrammet Riksronden, där han kåserade om vardagslivet. Han pratade inte sällan om huskatten Gustav och Gutstavs öden och äventyr.

 

En annan radiopratare som plötsligt dyker upp i mitt minne var Bertil Perrolf, med programmet ”Skivor till Kaffet”. Bertil Perrolf besökte olika företag och arbetsplatser där han bjöd på kaffe och tårta och så fick gästerna önska skivor som spelades upp i radion. Vad jag minns så var programmet direktsänt och radions skivarkiv hade jäktigt att ta fram de önskade skivorna medan Perrolf småpratade med sina kaffegäster.

 

Nog funderat för i dag.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards