Alla inlägg den 22 augusti 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 22 augusti 2010 23:47

Ja, ja, när man nu är i pensionsåldern infinner sig ibland de djupare tankarna om livet. Enkelt uttryckt är livet en potatis. Bevis: Livet är en strid, striden är en kamp, kampen är en häst, hästen är en dragare, en dragare är ett stadsbud, ett stadsbud är en knöl, en knöl är en potatis. Alltså är livet en potatis. ----- Eller så kan man som Hasse Alfredsson säga att livet är som en påse. Tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Då inställer sig osökt frågan om vad man skall fylla livets påse med. Min livspåse har till större delen varit fylld med arbete och långa dagliga pendelresor till och från arbetet. Fritiden har mestadels gått åt till sånt som "måste" göras, inhandlandet av livsförnödenheter, sevice av bilen, rensande av urskogen runt huset. ------Nu efter pensioneringen hoppas jag kunna fylla påsen med datorsurfing, blogging, bokläsning och allt annat jag inte hunnit med tidigare. Jag har även föresatt mig att gå igenom alla lådor och kartonger vi har staplade sedan senaste flytten och se vad som kan rensas ut. ------Livet räknas även i år, även om det inte är en relevant mätare, men den bästa vi har. -------Det här med år kommer mig att tänka på när en yngre kollega fick höra att jag just skulle pensionera mig. Han sade då att han hade 36 år kvar till pensioneringen, och att han skulle bjuda mig till sitt retirement party, varpå jag svarade: "Om 36 år blir jag 101 år gammal och det skall bli jättetrevligt att komma på ditt party." -------Den som lever får se.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards