Alla inlägg den 16 augusti 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 16 augusti 2010 20:49

Jag fick en jättestor Toblerone av en kollega på jobbet som födelsedagspresent. Den var så stor att jag inte vågade mig på att äta upp den ensam, utan tog den med hem för att dela med mig av den till Chris. Ledsamt nog är choklad inte nyttigt för hundar och katter. Det lär till och med vara farligt för dem, så de får snällt sitta och titta på när vi mumsar i oss av den. Kanske veknar vi och ger dem lite katt och hundgodis som tröst.


När jag läste svenska dagstidningar på internet på lunchen såg jag att Mona Sahlin hade bombarderats med just toblerone under sitt tal i Trollhättan. Konstigt tänkte jag. Varför Toblerone? Så kom jag på att googla lite runt Toblerone och då fick jag klart sammanhanget för mig. Så här säger Wikipedia: ”

The Toblerone affair

In 1995 it was revealed that the Swedish politician Mona Sahlin had bought, among other things, two bars of Toblerone using her Riksdag credit card (i.e. taxpayer's money). This became known as the Toblerone affair. Sahlin was forced to step down as a candidate for the post as Prime Minister. She returned to politics in 1998”


Under våra många resor med Vasabåtarna mellan Umeå och Vasa köpte vi ofta skattefri Toblerone i båtarnas butiker och njöt av under resan. Toblerone har ju en lite egen utforming. Svenska Wikipedia ger besked om varför den ser ut som den ser ut:  ” På Toblerone-förpackningarna är berget Matterhorn i Schweiz avbildat. Många tror att formen på Matterhorn i Schweiziska Alperna gav Theodor Tobler inspirationen till Toblerones triangulära form. Men enligt Theodors söner kommer formen från den pyramidformation som dansare på Folies Bergère skapade under en föreställning som Theodor såg.”


Nu räknar jag bara timmarna tills jag skall åka hem och få ta ytterligare en ”bergstopp” av min jättestora Toblerone.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards