Direktlänk till inlägg 14 maj 2011

Björklöv - Birch leaves

Av Sven O. Sjöstedt - 14 maj 2011 19:18

  

 

English below the Swedish,


Björklöven håller just nu på att spricka ut på våra björkar. Björkarna var förresten en födelsedagspresent till Chris för några år sedan. Både björkarna och Chris har bara blivit vackrare med åren.


I alla fall så bodde vi några år i Umeå. Den staden är också känd som "Björkarnas stad". Efter en förödande stadsbrand år 1888 beslöt stadens styresmän att man skulle plantera björkar längs gatorna för att förhindra kommande eldsvådor att kasta sig över gatorna med samma förödande resultat som 1888 års brand. Förutom den effekten, att hindra eldens spridning, så är det mycket vackert med björkar längs gatorna.


Umeå har också ett ganska bra ishockeylag. Det heter Björklöven. Det är ännu dock inte i klass med det kanadenskska laget Lönnlöven. Jag tycker emellertid att eftersom ishockey är en vintersport, så skulle lagen heta Granbarren och Tallbarren.


English Version


The Birch leaves are just coming out on our birches. Those birches were, by the way, a birthday present I gave Chris some years ago. Both the birches and Chris have only become more beautiful as the years go by.


Anyhow we lived a few years in Umeå, a town in northern Sweden. Umeå is also known as "the City of Birches". After a devastating fire in the year of 1888, the town council decided that birch trees should be planted along the streets to prevent future fires to spread over the streets with the same devastating result as in the fire of 1888. Besides from this function to prevent fire to spread, it is very beautiful with the birches along the streets.


Umeå also has a fairly good professional ice hockey club. It is named Björklöven "The Birch Leafs" . However it is not yet in the same league as the Canadian club "The Maple Leafs". anyhow, I personally think that as ice hockey is a winter sport, the teams names should be Spruce Needles, and Fir Needles.


 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

15 maj 2011 08:54

Hej Sven!

Här hemma slog björkarna ut ovanligt tidigt, redan sista dagarna i april i Stockholmstrakten.

Har ni Ornäsbjörkar i USA? En "variant" med mycket flikiga blad. Jag bifogar två bilder; det kan i och för sig vara någon annan variant med flikiga blad men Ornäsbjörken (se Wikipedia) är nog "värst".

I parken vid FN-palatset i Genève såg jag på 80-talet en väldigt ynklig liten björk. Jag tror den var planterad till minne av Dag Hammarskjöld 1962.

http://larsan13.files.wordpress.com/2011/05/070920_ornc3a4sbjc3b6rksskylt_centrum.jpg

http://larsan13.files.wordpress.com/2011/05/070920_vikingaskolan_ornc3a4sbjc3b6rk.jpg

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Den Gamle Emigrantenenen

Den Gamle Emigrantenenen

15 maj 2011 19:18

Hej Sudden,

Vad jag förstår så finns en variant av Ornäsbjörken här under namnet Cutleaf Weeping Birch. Jag vet mig dock inte ha sett någon dylik.

Våra björkar är Heritage River Birch, eller Betula Nigra Heritage.

Jag har alltid tyckt om björkar. Och om man har så mycket av dem att man kan ta ner dem och såga upp dem till ved, så finns det väl inget härligare än en äkta björkvedsbrasa?

Vi har bara de här två på tomten, så någon björkvedsbrasa är inte aktuell för oss.

http://Dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards