Direktlänk till inlägg 6 november 2011

Plymouth Valiant - Selma

Av Sven O. Sjöstedt - 6 november 2011 22:25

 


English below the Swedish,


När vi bosatte oss i USA hösten 1982 insåg vi ganska snart att vi behövde en bil för att kunna ta oss runt. Vi hade ont om pengar och det bästa vi kunde hitta i bilväg var en 1975-års Plymouth Valiant hos en liten bilfirma för begagnade bilar. Firman hette Maranatha Motors, (ett betryggande namn) och låg i Jenks, Oklahoma. Bilen, som genast fick namnet Selma, kostade oss ungefär 11800 svenska kronor. Men innan vi avslutade köpet skulle vi ta en provtur. Klokt nog följde bilförsäljaren inte med oss, utan Chris och jag satte oss i och så bar det av. Jag hade faktiskt glömt att titta in under motorhuven och visste inte att det satt en V-8 där. Alltså när jag trampade till på gasen vrålade de åtta cylindrarna och hjulen släppte greppet om körbanan och vi slirade iväg med vrålande motor och tjutande däck. I övrigt gick provturen bra och vi skrev under köpehandlingen och ägde därmed den första bilen i våra liv.


Den stora motorn slukade bensin och på en liter kunde vi köra fyra kilometer. Nu var dock bensinen inte så dyr i Oklahoma på den tiden. Den kostade ungefär 1 krona och 65 öre per liter. Annars var vi helt nöjda med bilen. Vi gillade utseendet och den var rymlig och bekväm. Dessutom var den i ganska gott skick. Jag hittade en märkning som indikerade att den tillhört en amerikansk flygbas i Arizona tidigare. Därav ingen rost, för det är varmt och torrt i Arizona.


Vi körde en hel del med Selma, bland annat ett par vändor mellan Tulsa, Oklahoma och St Paul, Minnesota. Hon följde även med när vi sedermera flyttade upp till Minnesota. Det var dock där hennes öde beseglades. En tidig söndagsmorgon körde en annan bil mot rött i en gatukorsning och vi brakade rätt in i sidan på den. Båda bilarna blev totalförstörda, men inga personskador som väl var. Jag var så fäst vid Selma att jag på egen hand plockade ihop henne igen med ny front inklusive kylare och andra nya delar. Ramen hade blivit sned och hon rörde sig framåt lite med sidan före, så att säga.


Jag hade svårt att skiljas från Selma, så när vi flyttade ut på landet och fick en stor pole barn, ställde jag in henne där. Hennes efterträdare blev en liten Ford Pinto stationsvagn, men vår första egna bil, Selma, kommer alltid att attförbli BILEN


.


Jag googlade lite på Plymouth Valiant och såg till min stora förvåning att bilmodellen till och med använts av den Svenska polisen


English version


When we moved to the USA in the Fall of 1982, we soon realized that we needed a car to get around. We did not have much money and the best we could find regarding cars was a 1975 Plymouth Valiant. We found it at a small used car dealer. The dealership was called Maranatha Motors (a name to trust) and was located in Jenks, OK. The car, which we immediately named Selma, cost us $1.800. But before we closed the deal, we wanted to take a test drive. The dealer was clever enough not to come along, so Chris and I climbed into the car and took off. I had actually forgotten to look under the hood and did thus not know that a V-8 engine was hid there. So when I hit the accelerator all eight cylinders jumped into life and the wheels lost their grip on the road and we slipped and slid on our way with the engine roaring and the tires screeching. Except for that the test drive went well and we signed the contract and thus become owners of our first ever car.


The large engine slurped gasoline and we only got 9.5 miles per gallon. However, at that time the gas was not that expensive in Oklahoma. The price was just about a dollar a gallon. Except for the gas guzzling engine we were completely happy with the car. We liked the looks of it, and it was roomy and comfortable. It was also in fairly good condition. I found a small plaque that indicated that the car had belonged to an US Air Force Base in AZ earlier. Thus no rust, because it is hot and dry in AZ.


We drove a lot with Selma, among other trips we made a couple back and forth between Tulsa, OK and St Paul, MN. She also come with us when we moved up to MN. However, it was here she met her fate. One early Sunday morning another car crossed a red light and we slammed right into the side of it. Both cars were totaled, but luckily no persons were hurt. I liked Selma so much that on my own I put her together again with new front, radiator, and other parts. The frame had been crooked and she moved sideways, so to say.


It was difficult for me to part with Selma, so when we moved out in the country and got a large pole barn, I put her there. Her replacement was a small Ford Pinto station wagon, but our very own first car, Selma, will for ever be our CAR.



I googled some on Plymouth Valiant and saw to my great surprise that the Valiant even had been used as a patrol cat at the Swedish police force.


 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

8 november 2011 02:21

Hej Sven!

Blir litet förvånad av att båda bilderna visar en Valiant som är betydligt "maffigare" än den Chrysler/Plymouth Valiant som var en av de tre "compact cars" som blev kända i Sverige någon gång på 60-talet då namnet Valiant blev känt. Var det väl. Den amerikanska bilindustrin, då något degenererad om omdömet tillåts, ville möta utmaningen från Japan och Europa med dessa bilar sades det. GM:s Chevrolet Corvair blev en flopp men jag tror Chrysler och Ford Falcon hade mer framgång. Så hade några andra fabrikat också litet mindre modeller som Nash, AMC och vad de kan ha hetat.

Hur bilarna togs emot i Sverige vet jag ej men de var avgjort inte så sällsynta som konventionella amerikanska bilar hade blivit. De hade ju inte den "vräkighet" som många gillade - och gillar - hos amerikanska bilar.

Här nedan kan man se en första generationens Valiant med dess litet speciella karossform som jag tyckte var rätt fin. Sedan blev den av dina bilder att döma ganska konventionell - så att säga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Plymouth_Valiant

Googling visar att begreppet "compact car" fortfarande verkar levande ( USA), medan det för mig är en historisk term som betecknar några amerikanska bilmodeller på 60-talet.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

8 november 2011 02:35

Hej igen! Jo, jag kom att tänka på en bild som jag inte hittat någon användning för.

På Fredric L:s flygblogg fanns för ett tag sedan en bild av en katt som hukade under en bil vid ett stänkskydd med den klassiska Ford-loggan. "En Ford-katt" kommenterade en läsare (Chefsingenjören var det tror jag). Då kom jag att tänka på en bild jag tog härom året under en vårpromenad här i Haninge av en "Chevrolet-katt":

http://larssundin.ownit.nu/070327_Katt_under_tysk_Chevrolet.jpg

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Den Gamle Emigranten

Den Gamle Emigranten

8 november 2011 17:43

Tack för Chevrolet-katten. Det för genast mina tankar till vår Fritjof, samma färg och vår Fritjof hade också förmodligen tillbringat tid under bilar. Han kom till oss när vi bodde ute på landet mitt i smällkallaste vintern. Han var ruggig och oljig på ryggen. Vi förmodade att han sökt värme under bilmotorer som läckte olja. Han går på sitt nittonde år nu och förutom diabetes så är han ganska pigg och kry för sin ålder.

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lars-Gunnar Åström

8 november 2011 23:07

Polisen var statens representant vad gäller Plymont eller Chrysler Valiant. Först hade Polisen Volvo Amazon 123 Sport som skulle vara kraftigare an vanliga Amazoner. Så slutade tillverkningen under andra halvan av 60-talet och då var Valiantens lycka gjord. Med lykta på taket skumpade den svenska polisen iväg. Sedan kom Volvo och SAAB och gav stackars valianten en så hård tackling att den alldrig kom tillbaka till Polisen. Vad de hade för omdöme om bilen vet jag inte man god runtomsikt hade de ju som skulle ha ögonen på "skaft"

Lars-Gunnar

 
Ingen bild

Lars-Gunnar Åström

8 november 2011 23:14

Hej Sven!

Vad sjutton menas? Här kommer jag med mina grandiosa kunskaper om Svenska Polisens bilar och lite till! Ja, ja jag läste inte färdigt då jag trodde det var allt du skrev. Sedan blev Jag varse. Huvaligen-:)

Lars-Gunnar från Sundsvall

 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

9 november 2011 12:16

Jag googlade ganska mycket om svenska polisbilar för att hitta de helt svarta bilar från Chrysler-koncernen jag hade för mig att man hade (i Stockholm). Men fann inget, utan det var tydligen svart-vita Valiant av 2:a generationen det handlade om.

Jag kunde också läsa att Valianten var omtyckt genom att den var så rymlig.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Den Gamle Emigranten

Den Gamle Emigranten

10 november 2011 23:08

Lars-Gunnar,

Vi är imponerade av dina kunskaper om polisens bilar, men man skall läsa till punkt innan man uttalar sig (HA!)

Den Gamle Emigranten - som bodde norr om dig i Umeå några år.

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards