Direktlänk till inlägg 18 november 2011

Morgon - Morning

Av Sven O. Sjöstedt - 18 november 2011 02:15

 

English below the Swedish,


Morgonstund har guld i mun, heter det ju. Men det guldet är verkligen kallt så här års. Jag har hört att det alltid är kallast just i soluppgången. Hur vetenskapligt riktigt det är törs jag inte säga. Det känns i alla fall helt riktigt, för kallt är det verkligen när hundarna och jag tar vår morronpromenad runt vår tomt, som förresten ligger ungefär 500 meter norr om 45:e breddgraden.


Så snart solen visat sig en stund över horisonten värmer strålarna, så när morronpromenaderna är över och det är dags för fortsatta morronrutiner, som består i att byta vatten i det uppvärmda fågelbadet och fylla på mat i Friendlys och fåglarnas matskålar är det inte så fruktansvärt kallt längre.


Jag tittade förresten på en tabell när solen går upp här och i Stockholm på årets kortaste dag och årets längsta dag och även medeltemperaturerna för december och juni och så här ser det ut:


                       december 22                        juni 22

Stockholm   upp 8.43 ner 14.48 - 1 C      upp 3.31 ner 22.08 +15 C

Minneapolis upp 7.48 ner 16.35 - 7 C      upp 5.27 ner 21.02 +20 C


För att bättre förstå skillnaderna bör det påpekas att Minneapolis ligger söder om Stockholm. Jämfört med Europa så ligger Minneapolis i höjd med Paris.


Ja så kan det gå. Jag började här hemma på tomten med en tidig hundpromenad och hamnade i Paris.


Au revoir!


English version


Swedish proverb: "Morning has gold in mouth" (Early bird gets the worm). However that gold is cold this time of the year. I have heard that it is at its coldest just at sun rise. How scientific correct that is, I do not know. Anyhow it feels quite correct, for cold it is when the dogs and I take our morning walk around our property, which by the way is located about 2,000 feet north of latitude 45 degrees N.


As soon as the sun has peaked over the horizon for a few minutes, the sun rays are warm, so when the dog walk is over and it is time for the other part of the morning routines, which is to change the water in the heated bird bath and add food in Friendly's and the birds feeding stations, it is not that terribly cold any longer.


By the way, I looked at a table over sun rise and sun set here and in Stockholm for the shortest day of the year and the longest day of the year and I looked even at the medium temperatures for December and for June, and this is how it looks:


                       december 22                             juni 22

Stockholm   rise 8.43a set 2.48p 30 F           rise 3.31a set 10.08p 59 F

Minneapolis rise 7.48a set 4.35p 19 F           rise 5.27a set 9.02p 68 F


In order to better understand the difference it might be noted that Minneapolis is located south of Stockholm. Compared with Europe Minneapolis is located in the vicinity of Paris.


That's the way the ball bounces. I began here at home on our property with an early dog walk and ended up in Paris.


Au revoir!



 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

18 november 2011 10:34

Kommer att tänka på skillnaden mellan kontinentalklimat och kustklimat som jag minns från skolan.

Hos dig är skymning och gryning inte så långvariga faser som de är här uppe i norr. Gäller både sommar- och vintertid.

Det sydligaste jag varit var i Eilat i södra Israel. Månskäran var mer liggande än hemma. Och kvällen var "sammetssvart".

Satellitparaboler lutar också mer uppåt ju längre söderut man kommer.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Den Gamle Emigranten

Den Gamle Emigranten

18 november 2011 17:37

Ja det där med skymning coh gryning stämmer nog. Även ser du att vi har mer "extrema" temperaturer. Varmare somrar och kallare vintrar än ni. Vi har kortare dagar på sommaren och längre på vintern än ni,men jag undrar, utan att ha tida att forska i saken, om inte det totala antalet ljusa timmar per år jämnar ut sig.

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards