Direktlänk till inlägg 24 november 2011

Julkort - Christmas cards

Av Sven O. Sjöstedt - 24 november 2011 02:17


 


English below the Swedish,




Nu är vi inne i Thanksgiving veckan och på söndag är det första advent. Det betyder att vi och många med oss börjar med julförberedelserna. Det första vi gör varje år är att gå igenom julkortslistan och välja ut julkort som vi tillsammans med ett julbrev, som förresten är så gott som färdigt, skall skicka till våra vänner.



Vi håller kvar många traditioner som vi haft med oss från våra olika bakgrunder och länder. Vi tycker om att skicka och få riktiga julkort och julbrev. Vi tycker om att gå i affärer som har dekorerat för jul och spelar julmusik över högtalarna. Vi tycker om att ge och få julklappar. Men tro för all del inte att vi glömt julens bakgrund, mening och budskap. Det engelska ordet Christmas (Christ's Mass) Kristus Mässa, förklarar riktigt bra vad det handlar om. Julen firas till åminnelse av Jesu födelse, och inget annat.



Men åter till julkorten. Vi håller alltså som bäst på med att göra iordning dem, så vi hinner posta dem i tid, så våra vänner i det "gamla landet" skall få dem några dagar före julafton. Julkortet och julbrevet är i vissa fall den enda kontakt vi har med vissa av våra vänner "over there", så vi tycker det är ganska viktigt att vi åtminstone kan bibehålla den kontakten.



Visserligen är vi inne i den elektroniska kommunikationens tidevarv och det finns en del personer som inte längre sänder eller vill ta emot julkort med vanlig post. Inte underligt att postverken i de olika länderna går dåligt och måste inskränka på sin service. Men vi tycker dock att en julhälsning via internet blir liksom lite opersonlig. Man skriver inte gärna ut den och lägger den i korgen där man samlar årets brokiga samling av julkort.



Nej tacka vet jag ett färggrannt, stämningsfullt, julkort som anländer med snigelposten.



English Version,




Now we have entered the Thanksgiving-week and coming Sunday is First of Advent. That mean that we and many with us begin preparing for Christmas. The first we do every year is to update our address list for the Christmas cards and select cards, which we together with a Christmas letter, which by the way is almost ready, will send to our friends.



We keep many of the traditions we have carried with us from our different backgrounds and countries. We enjoy sending and receiving genuine Christmas cards and Christmas letters. We like walking in the stores that have decorated for Christmas and are playing Christmas music over the loudspeakers. We cherish to give and receive Christmas presents. But do not think that we have forgotten the real background, meaning, and message of Christmas. The English word Christmas (Christ's Mass), explains plainly what it is all about. Christmas is celebrated as a reminder of Christ's birth, and nothing else.


.


But let's return to the Christmas cards. We are thus in the midst of preparing them, so we can mail them early, so our friends in "the old country" will get them a few days beefore Christmas Eve. The Christmas card and the Christmas letter are sometimes the only contact we have with some of our friends over there, so we think it is fairly important to at least keep up that contact.



We know we are in the age of electronic communication and there are some people that no longer send or receive Christmas cards through regular mail. No wonder the Postal services in the different countries are not profitable and must cut down on their services. But we believe that a Christmas greeting over internet is somewhat impersonal. You do not print it and put it in the basket where you keep this years colorful collection of Christmas cards.



Thank goodness for a colorful, serene, Christmas card that arrives by snail mail.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards