Direktlänk till inlägg 27 november 2011

Advent

Av Sven O. Sjöstedt - 27 november 2011 18:54


   



English below the Swedish,




Nu är det advent och vi har satt upp våra julstjärnor i fönstren, som de flesta andra svenskar. Jag minns från våra år i Sverige att det hängde julstjärnor i så gott som alla fönster. Här är det inte så vanligt med just julstjärnor. Visst dekorerar man sina hemoch hus här oclkså, men det är större varitation med allt ifrån enstaka julgranar till hela trädgården full med lysande tomtar, julkrubbor i naturlig storlek, snögubbar och allt möjligt annat tänkbart och otänkbart.



Vi har bara en liten julgran med elektriska ljus i, en oupplyst julkrubba inne och så julstjärnorna i fönstren. Det räcker för oss för att komma i den rätta julstämningen.



Första söndagen i advent minns jag också som julskyltningssöndagen i Sverige. Affärerna var visserligen inte öppna, men man hade gjort allt för att locka kunder med fina dekorationer i skyltfönstren. Det kunde till och med vara levande musikanter i fönstren och högtalare utanför. Jag minns att jag under många år vandrade Storgatan och Drottninggatan upp och ner och tittade på julskyltningen. Jag tog även avstickare till sidogator där mina favoritaffärer låg. Det var Sahlstens leksaksaffär och Lek & Hobby och liknande affärer.



Här är stora "julskyltnings - julshoppingsdagen" fredagen efter Thanksgiving torsdagen. Den fredagen kallas för "Black Friday" för det är då affärsmännen räknar med att försäljningssiffrorna den dagen skall vända bokföringen från röda siffror till svarta. Man går helt överbord och affärerna öppnar redan klockan fyra på morgonen, eller till och med tidigare, den fredagen, med allehanda reklamjippon för de tidigaste kunderna. När jag tänker efter så är kanske affärerna i Sverige öppna på julskyltningssöndagen nuförtiden.



Nej nu måste jag sluta skriva, för i dag är det mörkt och kulet ute och det är dags att tända julgranen och julstjärnorna för att få lite ljus och julstämning i huset.



English Version


 


Now it is Advent and we have put up our Christmas stars in the windows, as most other Swedes. I remember from the years we lived in Sweden that Christmas stars lit up almost every window. Here it is not that common with Christmas stars in the windows. Of course people decorate their homes and front yards here too, but it is greater variations with all from single Christmas trees to the whole front yard full of lighted Santa Clauses, mangers in natural size, snow men and all other kind of decorations.



We just have a small Christmas tree with electric lightning, and a small manger, not lit, and then Christmas stars in the windows. That is enough for us to feel the right Christmas spirit.


.


The first Sunday in advent I also remember as the day that all store windows in Sweden were decorated for Christmas. The stores were however not open but the store owners had done all to presumptive customers by displaying real fancy decorations. It could even happen that they had live musicians in the windows and loudspeakers outside. I remember that it was many Christmases I wandered up and down the main streets in my hometown looking at the displays. I even took to some side streets where my favorite toy stores were located.



Here in the US the big day for the business men is the Friday after Thanksgiving. That Friday is called "Black Friday" as it is the business on that day that will turn the numbers in the ledgers from red to black. The stores go all out, opening at four AM, or even earlier, and having great deals for the early shoppers. Came to think of it. maybe the stores in Sweden also are open on the First Sunday in Advent nowadays.



No, now I have to stop writing, because today it is dark and dreary outside and itis time to light the Christmas tree and the Christmas stars to get some light and Christmas spirit into our house.


 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

29 november 2011 01:59

Hej Sven!

Här är det grönt och milt. Sydligaste Sverige hade en våldsam storm i helgen.

Även i norr är det grönt. Från ett mail från Luleå: "...här i norr går jag och väntar på vintern. Nästan december och vi har ingen snö! Katastrof är ett lindrigt ord. Mörkt och skitigt ute. Det ska ju vara vitt och rent den här tiden på året men det kommer väl. Verkar bli ett år som när Mamma och Pappa gifte sig. De gifte sig den 12/12 1953 då var det barmark och regn den dagen. Så det har hänt förr, utan miljöpåverkan eller....?

Här några bilder av min adventsutsmyckning som skiftat genom åren. Bilderna är från 2009, den med den litet anspråkslösa "Jämtstjärnan" är äldre. Min lägenhet är den längst ned i HSB-huset:

http://larssundin.ownit.nu/F%C3%B6rsta_advent_kollage.jpg

På väg till Tekniska museet en novemberkväll 2008 plåtade jag NK-fasaden, där julskyltfönstren ännu inte var klara att visas:

http://larssundin.ownit.nu/081119_NK-fasad.jpg

På Tekniska museet kunde jag och andra vuxna "nördar", bl a Håkan Lans, höra Tomas Leijon berätta och visa avancerat modellflyg:

http://larssundin.ownit.nu/081119_Leijon-plan.jpg

Sudden


Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
dengamleemigranten

dengamleemigranten

29 november 2011 17:53

Hej Sudden....
...och tack för kommentaren och länkarna. Global Warming or No Global Warming, that's the question. Efter att ha sett Al Gores informationsvideo och lyssnat till vissa av hans föredrag, så lutar jag åt att vi gör vårt bästa för att förstöra den jord vi lever på. Men jag tror inte att varken du eller jag behöver oroa oss.

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Erik Johansson

1 december 2011 17:13

Hej Sven,

It was nice to read about your Christmas preparations and your memories from the 'good old days'. I too remember so well that first Sunday of advent when the shop keepers created those magnificent displays in their shop windows. It was tradition in our family to travel in to town, from Bromma to Stockholm, to admire these displays.

We too put up and light our advent star on the first Sunday of advent. That is all we do in this time of waiting. When I was a small boy, and that was not yesterday, we never put up any Christmas decorations at all in the house until December 24th. We bought the Christmas tree before that, of course, but it stayed outside. Even the morning of the 24th was quite a normal day. Then at midday we brought in the tree, decorated it and lit the candles, as it was in those days. Whatever else we had for Christmas decorations was put up and during the afternoon the Christmas presents appeared in a mysterious way under the tree. We had our dinner, ham and, the home made Christmas sausages, lutfisk (ling) and whatever else. There was too much on the table and everyone appeared to take their time, too much of it, especially for a little boy like myself who had already in secret squeezed and shaken the presents under the tree marked 'For Erik'. After dinner the presents were distributed and enjoyed.

Even today we bring out nothing by the Advent star until Christmas. The crib will appear a week or so before Christmas but empty. Our day of celebration is the 25 with the presents given and received and the crib completed with baby Jesus, Mary, Josef, and the animals. After Mass we have out Christmas dinner and that is just about it.

These days with the kids grown up we give only some small presents to each other. Our son has already got his present as he needed it for his studies, I have got my present a power drill / screw driver, as I needed it for work we have done in our house, and my wife has got her bookshelf for the bedroom because we had piles and pile of books everywhere in the house.

If giving Christmas presents arrives from the 'Three wise men' or the 'Three Kings' presenting presents to Jesus we give them out far too early. It is uncertain when they offered their gifts but it has been suggested that Jesus could have been up to 2 years old when this happened. Perhaps it did happen on December 25th year 0002.

Our Advent and Christmas weather can be very nice. We have had almost two weeks now of cold nights (+7C) and sunny and comfortable days (+16C). This is also the time of the year when our citrus fruit trees are full of fruit and are in full bloom. Ten minutes from tree to the stomach - that is what I call fresh orange juice.

Erik.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards