Alla inlägg den 19 juni 2011

Av Sven O. Sjöstedt - 19 juni 2011 19:39

 

English below the Swedish,


På kvällarna just när det börjar skymma går jag ut och sätter mig i gungstolen på verandan för att meditera och koppla av vid dagens slut. Jag sitter kvar tills det blivit mörkt. Det här kallas att "kura skymning",


Numera behöver jag inte sitta ensam där ute. Så fort jag kommit ut genom dörren kommer Friendly springande och jag får verkligen akta mig när jag sätter mig så jag inte sätter mig på honom. Han hoppar upp i min famn och sätter sig bekvämt tillrätta. Sen sitter vi så i en halvtimme eller mer till någon av oss inte har samvete att sitta och ingenting göra längre.


Jag är inte ensam om att "kura skymning". Örebroförfattaren, radiomannen med mera, Torsten Ehrenmark skrev i sin bok "Jag minns min blåa cheviot" om hur han och hans farmor "kurade skymning" om kvällarna. Han växte upp hos sin farmor.


 Vi alla har olika sätt att varva ner efter en lång och intensiv dag. Att kura skymning är ett av mina steg mot sängen och en rogivande natts sömn.


English Version ,


In the evenings when dusk is approaching, I go out and sit down in the rocking chair on the porch to meditate and relax at the end of the day. I sit until it has become dark. In Sweden this is called "snuggle up to the dusk".


Nowadays I do not need to sit alone out there. As soon as I step through the door, Friendly comes running, and I have to look out when I sit down so I do not sit down on top of him. He jumps up in my lap and makes himself comfortable. We sit so for half an hour or more until one of us do not have the conscience to sit and do nothing any longer.


I am not alone in "snuggling up to dusk". The author, radio host, and more, Torsten Ehrenmark from Örebro, wrote in his book "Jag minns min blåa cheviot" about how he and his grandmother sat "snuggling up to dusk" in the evenings. He grew up with his grandmother.


We all have different ways to wind down after a long and intense day. To snuggle up to dusk is one of my steps to the bed and a peaceful nights sleep.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards