Alla inlägg den 2 juni 2011

Av Sven O. Sjöstedt - 2 juni 2011 04:09

 

English below the Swedish,


När det är fint väder sitter jag gärna ute och jobbar med min dator. På senare tid har det dock blivit lite besvärligare, för att inte säga rent av jobbigt. Så fort jag sätter mig i en stol ute så kommer vildkatten Friendly rusande och hoppar upp i min famn. Han bryr sig inte om ifall jag har en mugg kaffe och en chokladdonut i händerna, eller om jag jobbar med datorn. Han skall kela och snurra runt, runt i famnen tills han lägger sig till ro och somnar.


På bilden ovan hade han just somnat när han väcktes av Chris' steg när hon kom för att ta fotot. Som ni ser av fotot stirrar han yrvaket upp och säger; "Vad gör du här? Stör oss inte när vi jobbar!"


Och jobbade gjorde jag verkligen. Jag försökte få ordning på datorn efter allt vad datorsabotören Friendly ställt till med. Han hade gått fram och tillbaka på tangenbordet, lagt sig på det och snurrat runt på det. När jag väl fick honom av datorn, skjutit datorn längre ut på knäna och dragit Friendly så långt mot magen jag kunde, så var datorn inte mycket att ha.


Till att börja med hade Friendly lyckats få allt som kom upp på bildskärmen att lägga sig sidledes. Jag har ingen aning om vad han gjort och hade inte den minsta aning om hur jag skulle rätta till det. Texten gick vertikalt över skärmen i stället för horisontellt och så vidare. Jag jobbade länge och väl med att försöka komma på hur man vände texten rätt igen. Jag kollade manualer och instruktioner, men till ingen nytta. Till slut hittade jag ett ställe där det frågade mig om jag vill återställa min dator till en tidigare inställning och så gav det en kalender där jag kunde välja ett tidigare datum. Vilket jag gjorde, och det funkade!


Så nu är allt frid och fröjd igen. Friendly är förlåten och jag kan fortsätta att skriva mina bloggar utan att ha huvudet på sned hela tiden.

 

 

English Version


When the weather is nice I enjoy sitting outside working on my computer. Lately it however has become more difficult, not to say almost impossible. As soon as I sit down in a chair outside, the feral cat Friendly comes rushing and jumps up in my lap. He does not regard if I have a mug of coffee and a chocolate donut in my hands, or if I am working on the computer. He wants to be petted and twirls around, and around in my lap until he lays down and fall asleep.


In the picture above he had just fallen asleep when he was woken up by Chris' footfall when she came to take the photo. As you can see in the photo he looks up wild eyed and says: "What do you do here? Do not disturb us when we work!"


And worked I really did. I was trying to restore my computer to normal settings after all the mess the computer saboteur Friendly had created. He had walked back and forth on the key board, laid down on it and twirled around on it. When I finally got him to leave the key board, pushed the computer further out on my knees and pulled Friendly as close to my stomach I could, the computer was all messed up.


To begin with Friendly had succeeded in turning everything that came up on my screen sideways. I have no idea how he did it, and not the slightest idea about how to correct it again. The text went vertically over the screen in stead of horizontally and so on. I struggled a long time to try to find out how to turn the text to appear correct again. I checked manuals, and instructions, but found no solution. Finally I found a place where I could choose to reset the computer to its settings at an earlier date, and then it gave a calendar where I could choose an earlier date. Which I did, and it worked!


Thus all is good again. Friendly is forgiven and I can continue to write my blogs withouth turning my head sideways all the time.


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards