Direktlänk till inlägg 8 mars 2012

Moskva 1976 - Moscow 1976

Av Sven O. Sjöstedt - 8 mars 2012 17:42


1976 skulle min kusin Kerstin åka till Japan via den Transsibiriska järnvägen. Chris och jag följde henne en bit väg till Moskva. / 1976 my cousin Kerstin was going to travel to Japan via the Trans Siberian Railway. Chris and I accompanied her part of the way to Moscow.


 

  


Chris och Kerstin dricker te som serverades från samovaren i vagnsänden. / Chris and Kerstin are having tea that was served from the samovar in the vestibule.






 

 


Om vi fortfarande var törstiga när vi kom fram till Moskva kunde vi köpa kvass i automater. Det fanns ett dricksglas i varje automat att dricka ur och sedan ställa tillbaka för nästa kund. Tur att lukten inte förmedlas via fotot. / If we still were thirsty when we arrived in Moscow, we could buy kvass from vending machines. There was a glass at each vending machine to drink from and then put back for next customer. Luckily the smell can not be carried via a photo.

  

 





Kerstin gynnade den lokala privata kommersen ganom att väga sig / Kerstin patronized the local private business by weighing herself.

   

 


"Nere vid Moskvaflodens strand" / "The river is moving and (sometimes) not, Речкадвижетсяинедвижется


" from the Russian folk song "Moscow Nights" 


  

 


Varuhuset GUM där vi bara tittade i skyltfönstren./ GUM Department Store on Red Square



where we only window shopped.

   


 


Tsarens kanon. Jag undrar om det verkligen gick att skjuta med den och i så fall hur träffsäkerheten var / The Tsars canon. I wonder if it could be used for shooting and if so, how the precision was.




  

 


Tsarens klocka som väl aldrig har klämtat / The Tsars bell which I assume never has tolled.

  



Som turister från väst hade vi flott bil med egen guide/chaufför/övervakare. Han ville inte vara med på bilden men syns i högerkanten. / As tourists from West, we had a nice car with guide/driver/"guard". He did not want to be in the picture, but you can see him to the right.






  

  


Röda Torget med Kreml och Vasilijkatedralen /




The Red Square with Kremlin and St Basil's Catherdral.

  

  


Leningradstationens väntsal varifrån vi tog tåget tillbaka till Helsingfors. / Leningradsky Rail Terminal from where we took the train back to Helsinki.

   


 


Vi såg Viborg slott på avstånd. Sverige förlorade Viborg till Ryssland i 1710-års krig. /




We saw Vyborg castle in a distance. Sweden lost Vyborg to Russia in the war of 1710.




   




 


Chris tar en nypa frisk luft under tågets uppehåll på grässtationen Vainikkala mellan Ryssland och Finland /




Chris gets some fresh air while the train is at the border station Vainikkala between Russia and Finland.




  

 


Ledsen att fotona har bleknat med åren, men det har vi med /




Sorry that the pictures have faded by age, but so have we.




 


 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

8 mars 2012 18:44

Hej Sven!

När jag ser den väldigt raka järnvägssträckningen från finska gränsen till Moskva, kommer jag att minnas att min morfar, som var vid järnvägen, berättade om en alldeles rak järnvägslinje men dock med en liten sväng på ett ställe, varefter den snart svängde tillbaka i sin huvudriktning. Tsaren hade råkat ha sin fingerspets över linjalkanten när han ritade hur järnvägen skulle dras!

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
dengamleemigranten

dengamleemigranten

8 mars 2012 22:33

Hej, Sudden,

Avdelningen otroligt men sant?

Här är en annanfantastisk järnväg:

http://mail.aol.com/35700-111/aol-6/en-us/mail/get-attachment.aspx?uid=29363541&folder=%2fSaved%2fSandblom+o+andra+%c3%96rebroare&partId=3&saveAs=Qinghai-Tibet_Railway_000_(R).pps

Om intge den länken funkar så gör kanske den här det

http://www.bing.com/images/search?q=Beijing+-+Lhasa+rairoad&qpvt=Beijing+-+Lhasa+rairoad&FORM=IGRE#x0y0

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards