Alla inlägg den 12 januari 2012

Av Sven O. Sjöstedt - 12 januari 2012 18:09


   


English below the Swedish,


 


Jag har inte många tänder kvar i min mun, men jag har tandvärk i en av de få som fortfarande sitter där. Och det kan jag fösäkra er att det gör lika ont att ha tandvärk i sin sista tand som i den första. Om inte värre!



Det här med tandvärk kommer mig osökt att tänka på en av mina gamla (numera pensionerad) tandläkare här i USA. Han hette Bjorndahl och var Norskättling, och mycket stolt över det dessutom. Vid ett tillfälle bad man honom att komma och slipa ner de stora hörntänderna på en av gorillorna på Como Zoo, vilket han gärna gjorde. Nästa gång jag kom på besök hos honom sade han: "Du ser att jag är inte småaktig av mig. Det är ingen skillnad om mina patienter är gorillor eller svenskar".



Nu har tandvärken lättat lite. Jag har tagit till en amerikansk huskur. Jag har dabbat den onda tanden och tandköttet med utblandat extrakt av Clove oil (olja från pressad kryddnejlika). Det hjälper riktigt bra. Kan rekommenderas!



English version



I do not have many teeth left in my mouth, but I have toothache in one of the few I have left. And I can assure you that it hurts as much to have toothache in your last tooth as in your first. If not worse!


Toothache makes me remember one of my old (he is now retired) dentists here in the US. His name was Bjorndahl and he was of Norwegian descent, and very proud of that fact. At one occasion he was asked to grind down one of the large teeth in the mouth of a gorilla at Como Zoo, which he gladly did. Next time I visited him, he said: "You see, I can work on anybody. There is no difference if my patient is a gorilla or a Swede."



The toothache has eased up a little. I have used an American home remedy. I have applied diluted Clove oil extract on the tooth and the gum. It really helped. I can recommend it!


 


 


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards