Direktlänk till inlägg 14 oktober 2012

Grodor - Frogs

Av Sven O. Sjöstedt - 14 oktober 2012 02:21


 

Photo by L. Christina Sjostedt


English below the Swedish,


Sommarens sista groda? Häromdagen satt den här grodan på vårt verandaräcke. Vi har inte många grodor runt vårt hus. Det är inget vatten i direkt anslutning till huset, men vi har sett några stycken i alla fall.


De flesta grodorna vi ser är de små gröna lövgrodorna. De kan vara svåra att upptäcka där de sitter på sina löv och det är precis samma gröna färg på både grodor och löv.


Jag har även sett någon enstaka stor padda på baksidan av huset där vattenslangen läcker i en koppling och det alltid är fuktigt. Och så har jag sett en och annan groda likt den på bilden under sommaren. Men nu är det så kallt under nätterna att grodan på bilden förmodligen är sommarens sista groda.


Under vinterhalvåret kan vi dock njuta av sällskapet av underhållningsgrodorna Grodan Boll och Kermit the Frog. Båda dessa VIP grodor skapades under mitten av nittonhundratalet.


Den svenska Grodan Boll blev känd tillsammans med sin kompanjon Kalle Stropp som en radioteaterserie och senare även genom bilderböcker, tecknade filmer och tecknade serier.


Den amerikanska Kermit the Frogg är mest känd som värden i TV serien The Muppet Show. Vi har några avsnitt av The Muppet Show på DVD. Kanske skall vi titta på ett avsnitt i kväll.


English Version


The last frog of the summer? The other day this frog sat on our porch railing. We do not have many frogs around our house. There is no water close by, but we have seen some frogs anyhow.


Most frogs we see are the small green tree frogs. It is difficult to spot them where they sit on their leaves especially as it is exactly the same color on both the leaf and the frog.


I have even seen one or two bull frogs at the back of our house where there is a leak in a coupling for our water hose and the ground most of the time is moist. And then I have seen a few frogs like the one in the picture during the summer. But now it is so cold during the nights that the frog in the picture probably is the last frog for the summer.


During the winter we can however enjoy the company of the entertainer frogs Grodan Boll and Kermit the Frog. Both these VIP frogs were created in the middle of the twentieth century.


The Swedish Grodan Boll (Boll the Frog) was known together with his companion Kalle Stropp through a radio series and later also through picture books, animated movies and comic strips.


The American Kermit the Frog is most well-known as the host in the TV series The Muppet Show. We have a few of those shows on DVD. Maybe we'll watch one of those shows tonight.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards