Direktlänk till inlägg 2 juli 2010

Värnplikten har muckat

Av Sven O. Sjöstedt - 2 juli 2010 13:37

Den allmänna värnplikten i Sverige är slopad från månadsskiftet läser jag i tidningar och bloggar. För mig var det en överraskning. Man skall tydligen nu endast ha en yrkesmilitärkår som skall försvara landet. Det skall bli intressant att se hur det går. Finns det nog med svenskar som är intresserade av att bli yrkesmilitärer?

 

Ett tidningsreportage jag läste jämförde systemet med det vi har här i USA. Här har vi ju dessutom en stark frivillig organisation vid sidan om den egentliga militären. Det är The National Guard jag tänker på. Det är en utvidgad version av Hemvärnet. De kan sättas in vid nationella katastrofer lika väl som tas ut till stridande förband i de konflikter USA är inblandade i. Jag funderar om det svenska Hemvärnet finns kvar och om det kommer att få större betydelse nu när värnplikten avskaffats.

 

En av bloggarna jag läste om ”Lumpens” avskaffande hade länkar till filmsnuttar från militärlivet. Bland annat tittade jag på ”Repövning” och fann den myckt underhållande. Den väckte också många minnen till liv. Jag undrar om plutonen i filmens huvuroll inte var en signalpluton från trängtrupperna. Själv gjorde jag lumpen på T2 i Skövde som radiotelegrafist på 60-talet. Repövningarna gjorde jag uppe i Dalarna. Några avsnitt i filmen handlade om att sätta upp tält och leva i tält. Dessa rätt stora tält som hade vedkaminnen och dess skorsten som huvudsaklig tältpinne i mitten. Jag minns att en mycket kall vinternatt eldade vi så kaminen var röd, men ändå vakande några av oss med håret frastfruset i tältduken. Man sov med fötter mot kaminen och huvudet ut mot tältduken.

 

Det blir synd om det uppväxasnde släktet i Sverige nu när de inte kommer att ha några lumparminnen att prata om på ålderns höst.

 

 
 
Sudden

Sudden

2 juli 2010 14:47

Hej Sven!

Jo, det är ingen överraskning men i princip ett historisk händelse. Det senaste decenniet eller så har ytterst få "fått" göra värnplikten men fortfarande har några straffats för att de nekat.

Finns många trevliga artiklar med trevliga minnen, andra tycker lumpen var en fars. Alla inser att man kunde inte fortsätta ha det som vi haft det. Men kommer det att bli bra? Här har rubriksättaren brett på ordentligt: http://www.newsmill.se/artikel/2010/07/01/f-rsvaret-kommer-domineras-av-outbildade-halvkriminella-r-t-gg

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Ingwar

4 juli 2010 08:37

Hej Sven (och Sudden)!

Om Sveriges försvar eller, numera, brist på försvar kan man skriva mycket. Jag gjorde min värnplikt i flygvapnet som radarobservatör. Var mestadels placerad i Skåne efter utbildningen och hade en fascinerande inblick i hur det kalla kriget fördes över Östersjön mellan Sovjet och Nato, samt till en viss del mot Sverige. Jag anser att lumpen var den tid som man mognade och blev vuxen, fick ett mer realistiskt perspektiv på verkligheten omkring oss. Jag beklagar verkligen dagens ungdom som inte får den möjligheten.

Enligt min mening så har dagens politiker totalt ansvarslösa och har inte lärt sig något alls av historien. Hur nedrustat och försvarslöst Sverige var när andra världskriget bröt ut. Nu är man där igen! Skulle något hända idag så kan inte Sverige försvara sig alls. Jag är säker på att Sveriges befolkning inte är tillräckligt stor som underlag för att kunna försörja en yrkesarmé med rekryter. Det måste naturligtvis ställas krav på de som söker värvning. Några hel- eller halvkriminella element kan inte accepteras.

Nej, riksdag och regering måste inse sina misstag och tänka om med det snaraste.

Ingwar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards