Direktlänk till inlägg 4 augusti 2010

W-40 och Duct Tape fixar allt

Av Sven O. Sjöstedt - 4 augusti 2010 19:57

Jag läser många andra bloggar. Egentligen alltför många, så jag får inte tid att skriva på min egen. I alla fall så var ämnet med bilreparationer som man gör sjäv, lampbyte och liknande, uppe på en av dem. Och i samband med det hur man skulle få loss fastrostade skruvar, bultar och annat.-Det fick mig att tänka på ett uttryck vi har här i USA: "All you need is W-40 and Duct Tape. W-40 helps you to take anything apart. Duct Tape helps you to keep everything together". W-40 är vanlig motorolja och ett par skvättar av den på fastrostade skruvar och bultar får dem att lossna lätt. Duct Tape, eller Duck tape som det kallas i gemene mans mun, är den här breda silvertejpen med lim på baksidan som kan användas till i stort sett allt. Själv använder jag den till att laga spruckna stövlar och avbrutna spadskaft med. Jag såg just att min fru hade lagat handtaget på sin blomvattenkanna med det. Naturligtvis har vi både W-40 och Duck tape hemma som lagervara.-Oljan går det inte så mycket av eftersom jag själv inte byter olja i bilen. Nej varje gång bilen har gått ytterligare 5000 miles kör jag in på ett av mina favoritoljebytarställen, Valvoline. Det behövs ingen tidsbeställning, bara att rulla in över en av smörjgroparna, och bilen omringas av tre - fyra personer. Jag säger personer, för det är även kvinnor som jobbar där med oljebyten och däckroteringar mm. Jag rullar ner bilrutan och säger vad jag vill ha gjort och de kommer med en mugg kaffe, byter olja, fyller upp spolarvätska, kollar att alla lampor fungerar och tar betalt. Allt medan jag sitter kvar bakom ratten och lyssnar till bilradion. Det tar högst 15 minuter och kostar mellan 25 och 30 dollar beroende på om det är något specialpris den veckan, eller om jag har besvärat mig med att leta rabattkuponger. Kaffet de kommer med kallar de förresten för "Swedish gasoline".-I en av bloggarna nämndes även att en biltyp hade digital hastighetsmätare. Även har ämnet om digitala eller analoga klockor varit uppe. Det har jag mycket att säga om, men det får bli en annan gång. Jag har inte tid just nu. Varken digital eller analog tid.

 
 
Sudden

Sudden

5 augusti 2010 10:11

Hej Sven! Silvertejp är en ny sak för mig men jag fick för några år sedan det som var kvar på en väl utnyttjad rulle av en vän och villaägare, och det lilla har räckt länge för de få behov av silvertejp jag har.

Uttrycket "gaffatejp" lär komma från "gaffer's tape" e d, det var en tejp som rekvisitafolk (gaffers) som skulle bygga upp musikfestivalscener och andra temporära arrangemang behövde.

Så har jag en sprayburk med en rostlösande och i övrigt undergörande lösning i ("För tusen saker på arbetsplatsen och i hemmet") som heter WD-40 och som rekommenderades av min tidigare bilreparatör, som tidigare jobbat i Kalifornien. Jag föreställer mig att det var något han "plockat upp" där, men produkten finns i Sverige. Tillverkad av ett företag i Milton Keynes i England ser jag, en ort jag faktikt varit på tjänsteresa till.

Tyvärr är han (bilreparatören) inte kvar i branschen längre av kanske litet obskyra skäl men hans informella och hjälpsamma sätt var en befrielse från märkesverkstadens palatsliknade lokaler och pompösa procedurer och rutiner. (Numera har jag en ny "trevlig" liten verkstad, men den nya Citroën-bilen måste väl till att börja med lämna till firman som jag köpte den av, som lyckligtvis verkar lagom halvstor.)

Någon gång kring 1960 fick min far som var chef för televerkets rationaliseringsavdelning göra en studieresa till USA. Hans livs resa tror jag. Han hade en väldig massa diabilder med hem. Jag minns nu inte mycket men en observation han gjorde var att man inte sparade på personal när det gällde anläggningsarbeten i fält. Det vimlade av folk när man skulle lägga ned en telefonkabel i jämförelse med vad man i Sverige tyckte man hade råd med.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Sudden

Sudden

6 augusti 2010 10:08

Hej igen!

Jag bläddrar igenom senaste numret av medlemsbladet för Flygande Veteraner" (DC-3:an Daisy) och ser en historia om hur man lagar en Super Cub som lockat till sig en hungrig björn (fanns matrester i planet) med "duct tape" Det är väl i Alaska.

Naturligtvis finns historien på Internet, t ex på http://forums.klipsch.com/forums/p/127753/1292807.aspx (Som så ofta för alla skoj bildspel o d man får i mail).

"Forskade" litet om duct tape och fann att den nog inte är så elastisk och tjock som "gaffer's tape".

Jag har fått skriva in adressen för hand, något knas gör att jag inte kan kopiera in eller ut från skrivrutan för kommentarer. Hoppas det är rätt. Annars är det bara att googla.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Erik Johansson

6 augusti 2010 15:19

Hej Sven et al,

I know the 'Silver tape' under another name – Speed Tape. It has been on the market for many years. And, as you say, can be used for an endless number of tasks.

My most memorable use of Speed tape was a 'repair' that I made on a landing gear door on a Hawker Hunter. We were away from home and based on one of those 'war bases' for some sort of exercise. When the pilot of 'my' Hunter taxied in on arrival he came a bit too close to a steel barrier standing up some 40 centimetres from the ground. It ripped a long hole in the door. Being away from home base and taking part in the exercise it was important to keep all the Hunters serviceable at all times.

I made a quick inspection of the damage making sure that the door had not been dis-aligned. We had not brought with us the tools necessary do this kind of job according to the book but it looked all right. I then made the 'repair' with Speed Tape. My superior took a quick look at what I was doing and made himself scarce while I finished the job. I suppose he did not want to know about this kind of carry on. But I and my Hunter operated like that for the following five days and back home on the base I replaced the door.

Erik

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards