Alla inlägg den 14 maj 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 14 maj 2010 13:39

För en tid sedan var jag på ett finansseminarium där man bland annat underströk vikten av att bolag diversifierar sin verksamhet. Man menade att om en del av verksamheten går dåligt kan man omfördela resurserna till en annan sektor som just då går bättre. Det var en sådan där uppsättning där man involverade åhörarna till att aktivt delta i seminariet och när man frågade om någon hade ett bra exempel på ett företag med diversifierad verksamhet pep jag upp och sade Nokia. De flesta andra protesterade och påstod att Nokkia verkligen var enkelriktat och bara rörde sig inom telefonbranchen, varpå jag kunde replikera att de verkligen var diversifierade och producerade en mångd olika artiklar. De har under åren ägnat sig åt alltifrån gummistövlar till just mobiltelefoner. Nokia har producerat bland annat, papper, man startade faktiskt som pappersbruk, bildäck, gummistövlar, generatorer, kablar, gasmasker för finska armen, kommunikationsutrustning och mycket mera. Nokia grundades år 1865 av Fredrik Idestam.

 

När vi hjälpte min svärmor på hennes lilla gård norr om Vasa i Finland hade jag många par Nokiastövlar. De sista paren åkte med över hit till USA och det var inte länge sedan jag gick i Nokiastövlar och hade en Nokiatelefon i fickan.

 

Tala om diversifiering.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards