Direktlänk till inlägg 7 februari 2011

Tulsa snö - Tulsa snow

Av Sven O. Sjöstedt - 7 februari 2011 19:38

  


English below the Swedish,


Min fru Chris har just kommit hem från att ha tillbringat några dagar i Tulsa, Oklahoma. Hon var där för en skolträff vid sitt gamla universitet, Oral Roberts University (ORU), där hon tog sin examen 1971. Det var alltså 40-årsjubileum för hennes årsklass.


Tyvärr kunde inte alla som anmält sig komma fram. Tulsa hade nämligen drabbats av snöoväder i flera omgångar och dessutom var det rekordkallt. Det medförde total trafikkaos och inställda flyg.


Chris berättade att folk var ute och skottade garageuppfarter med sopskyfflar och vanliga trädgårdsspadar. Snöskyfflar har man normalt aldrig användning för där. Och några rejäla snöplogar såg hon inte, bara en mängd små "Bob Cats" och liknande som försökte sig på snöröjning.


Ja, så kan det gå i den upp och nervända världen med "global warming" och allt.

 

English Version


My wife Chris has just come back after a few days visit to Tulsa, OK. She was there for the Homecoming at her alma mater, Oral Roberts University, (ORU),where she graduated in 1971. Thus it was 40 year jubilee for her gradation class.


Unfortunately, all that were registered could not get there. Tulsa experienced several  major snowstorms and in addition it was record cold. That resulted in total traffic chaos and cancelled flights.


Chris told me that people were out "shoveling" snow from their drive ways using dust pans and regular garden spades. Normally nobody in Tulsa has any use for snow shovels. And she could not see any regular snow plows, just several small "Bob Cats" and similar who tried to move the snow.


Yes, that is what can happen in this "upside down" world with global warming and all.




 
 
Sudden

Sudden

10 februari 2011 08:50

Hej Sven!

Namnet "Tulsa" väcker ett svagt minne av affischer/annonser för en film för mycket, mycket länge sedan. Jag såg den aldrig. Kanske var det denna film: http://en.wikipedia.org/wiki/Tulsa_(film)

Från läsningen av Charles Lindberghs "The Spirit of St Louis" minns jag hur han under flygningen från San Diego till New York passerade "the Oklahoma panhandle" där dock Tulsa inte är beläget i själva "handtaget".

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Panhandle

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Den Gamle Emigrantenenen

Den Gamle Emigrantenenen

10 februari 2011 16:11

Jajamän, den filmen har vi. Tulsa var länge känt som "The Oil Capitol of the World". Tulsa är en intressant stad med en av landests största inlandshamnar,Tulsa Port of Catoosa, och fem flygfält, bland annat.

http://Dengamleemigranten.bloggplatsen.se

 
Sudden

Sudden

10 februari 2011 18:42

Att man har en så stor hamn så mitt inne på den nordamerikanska kontinenten. Fascinerande att följa de slingrande floderna på kartan/Google Earth med alla korvsjöar. Och vilket arbete med att räta ut floden och ordna ett segelbart djup. Fast det räcker tydligen med bara 2,7 meters djup. En relativt ny led, 70-talet tror jag att jag läste, men den kanske var i viss mån farbar tidigare också.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards