Direktlänk till inlägg 2 juni 2011

Datorsabotören - The Computer Saboteur

Av Sven O. Sjöstedt - 2 juni 2011 04:09

 

English below the Swedish,


När det är fint väder sitter jag gärna ute och jobbar med min dator. På senare tid har det dock blivit lite besvärligare, för att inte säga rent av jobbigt. Så fort jag sätter mig i en stol ute så kommer vildkatten Friendly rusande och hoppar upp i min famn. Han bryr sig inte om ifall jag har en mugg kaffe och en chokladdonut i händerna, eller om jag jobbar med datorn. Han skall kela och snurra runt, runt i famnen tills han lägger sig till ro och somnar.


På bilden ovan hade han just somnat när han väcktes av Chris' steg när hon kom för att ta fotot. Som ni ser av fotot stirrar han yrvaket upp och säger; "Vad gör du här? Stör oss inte när vi jobbar!"


Och jobbade gjorde jag verkligen. Jag försökte få ordning på datorn efter allt vad datorsabotören Friendly ställt till med. Han hade gått fram och tillbaka på tangenbordet, lagt sig på det och snurrat runt på det. När jag väl fick honom av datorn, skjutit datorn längre ut på knäna och dragit Friendly så långt mot magen jag kunde, så var datorn inte mycket att ha.


Till att börja med hade Friendly lyckats få allt som kom upp på bildskärmen att lägga sig sidledes. Jag har ingen aning om vad han gjort och hade inte den minsta aning om hur jag skulle rätta till det. Texten gick vertikalt över skärmen i stället för horisontellt och så vidare. Jag jobbade länge och väl med att försöka komma på hur man vände texten rätt igen. Jag kollade manualer och instruktioner, men till ingen nytta. Till slut hittade jag ett ställe där det frågade mig om jag vill återställa min dator till en tidigare inställning och så gav det en kalender där jag kunde välja ett tidigare datum. Vilket jag gjorde, och det funkade!


Så nu är allt frid och fröjd igen. Friendly är förlåten och jag kan fortsätta att skriva mina bloggar utan att ha huvudet på sned hela tiden.

 

 

English Version


When the weather is nice I enjoy sitting outside working on my computer. Lately it however has become more difficult, not to say almost impossible. As soon as I sit down in a chair outside, the feral cat Friendly comes rushing and jumps up in my lap. He does not regard if I have a mug of coffee and a chocolate donut in my hands, or if I am working on the computer. He wants to be petted and twirls around, and around in my lap until he lays down and fall asleep.


In the picture above he had just fallen asleep when he was woken up by Chris' footfall when she came to take the photo. As you can see in the photo he looks up wild eyed and says: "What do you do here? Do not disturb us when we work!"


And worked I really did. I was trying to restore my computer to normal settings after all the mess the computer saboteur Friendly had created. He had walked back and forth on the key board, laid down on it and twirled around on it. When I finally got him to leave the key board, pushed the computer further out on my knees and pulled Friendly as close to my stomach I could, the computer was all messed up.


To begin with Friendly had succeeded in turning everything that came up on my screen sideways. I have no idea how he did it, and not the slightest idea about how to correct it again. The text went vertically over the screen in stead of horizontally and so on. I struggled a long time to try to find out how to turn the text to appear correct again. I checked manuals, and instructions, but found no solution. Finally I found a place where I could choose to reset the computer to its settings at an earlier date, and then it gave a calendar where I could choose an earlier date. Which I did, and it worked!


Thus all is good again. Friendly is forgiven and I can continue to write my blogs withouth turning my head sideways all the time.


 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

2 juni 2011 07:55

Hej Sven!

Apropå problemen att få texten på horisontella rader igen så känner jag så väl igen dessa "idiotiska" situationer där datorn av någo anledning har bestämt sig för att visa saker på något annat sätt än det vanliga. Jag har blivit förtvivlad då exempelvis den "list med knappar" jag har längst ned på skärmen lagt sig i vänsterkanten och jag inte enkelt kan få den rätt. Eller helt försvunnit. Till slut brukar jag hitta någon meny på något föga troligt ställe med vars hjälp jag kan återställa visningen.

När jag sitter och skriver kan jag komma åt någon "knapp", oklart vilken, som ställer till det så att allt försvinner. Ibland har jag fått lov skriva om helt (eller avstått från att försöka återställa läget).

En mer oförarglig grej är när jag skickar iväg ett (nästan) helt tomt mail eftersom knappen för att "sända" sitter alldeles intill den för att "spara utkast".

Det knep du använde har jag blivit tipsad om men aldrig använt tror jag.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Den Gamle Emigrantenenen

Den Gamle Emigrantenenen

2 juni 2011 16:09

Tack för kommentarerna, Sudden.

Ja, inte heller jag kan alltid skylla problemen på en katt. Även jag har många små saker jag retar upp mig på. Rätt vad det är när jag skriver löpande text kan "cursern" hoppa tillbaka mitt in i det jag redan skrivit och om jag inte ser upp blir det helt osammanhängande.

Ibland när allt låser sig, eller problemen blir stora drar jag helt sonika ur sladden och tar ur batteriet och sen sätter tillbaka allt igen. Det tar då visserligen lång tid att återstarta datorn, men oftast startar den med den ursprungliga sättningen.

Thore Skogman sjöng: "Ja, se pengar är till bekymmer för fattig och för rik". Jag säger: "Ja, se datorer är till bekymmer för såväl tekniska personer (Sudden) som de med tummen mitt i handen (Den Gamle Emigranten)"

Men ändock är de fantastiska maskiner.

http://Dengamleemigranten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Erik Johansson

2 juni 2011 20:18

Hej Sven,

I think that you will agree with me that cats are very clever. They are. Now look at the photo at the top of the text. There is the answer. Your eyes are horizontal and Friendly's are vertical. Of course he / she wants the text vertically to be able to read it easier. It is as easy as that.

I do get the odd hiccup with my computer and all I do is to shut it sown and then power up again. That has solved my problems so far. Anything more serious I consult my son who can fix any problem either from home or from Porto when we link our computers.

Erik, the computer novice.

 
Den Gamle Emigrantenenen

Den Gamle Emigrantenenen

3 juni 2011 03:56

Ja visst håller jag med om att katter är klyftiga. "Dogs have masters and cats have servants". Är du betjänt åt någon katt, Erik?

Sven, master servant.

http://Dengamleemigranten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Erik Johansson

3 juni 2011 09:41

Hej Sven,

No, I do not like cats for one simple reason. I am allergic to cats. Having said that I had a cat when we lived in Brunei. We found her, half dead and a bag of bones in a shrunken skin, outside our front door one day when we returned home. As I love animals I offered the cat some milk. She lapped up a few drops and then had to rest before she could have a few more drops. To make a long story short this cat adopted us and stayed with us until the day we left Brunei when we gave her to another animal lover. I must admit that she was extremely clever. We tough her that she could not go inside the house and she was often found with her front paws on the threshold of the open front door.

Only once did she come inside. Our kids had been out visiting us and they spoilt her rotten. The day after they returned to their schools in England, my wife and I sat on the balcony upstairs. Suddenly we heard the cat meowing very loudly. Where was she? We look around and there she was coming upstairs! Still meowing' letting us know that she was on a short approach, she went do investigate the rooms where our kids had stayed. They were not there. They were gone. That was all she wanted to know. Having got the answer to her question why they did not come out to spoil her she walked out of the house and never stet paw in the house again.

We do have a dog now. No, the dog again, has adopted us. She came as a pup walking up to us. I am not allergic to dogs so I took her in my lap and she loved it. It appeared that she was a stray. It is not uncommon in this country that dogs are taken for a drive into the countryside, let out of the car, and the owners then drive back home leaving the dog behind. After having her for a couple of weeks, with no one making enquiries about her, we took her to the vet who gave her a full check up. She was all in the best of health, estimated to be about 6 months, and 95 % Labrador. This was about six years ago and she is still with us and is now part of the family. We go for a two hour walk in the forest every day and, when the weather is hot, we walk via a big pond where she goes for a long and cooling swim.

Erik.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards