Direktlänk till inlägg 6 juni 2011

Livets höjdpunkter - Lifes high points

Av Sven O. Sjöstedt - 6 juni 2011 04:38


  

Fönstebord på trettiotredje våningen/Window table on thirty third floor



 


"Mitt" kontorshus är den ljusblå skyskrapan i bakgrunden/ "My" office building is the pale blue tower in the background.


 

  


Utsikt från kontoret/View from the office.



 


English below the Swedish,




När man talar om livets höjdpunker, kan det vara många olika tillfällen och saker man tänker på. I dag tänker jag fundera lite över höjdpunkter i fråga av arbetsmiljö.



När jag började arbeta här i USA började jag på lägsta möjliga nivå. Importkontoret på Daytons varuhuskedja låg inrymt i varuhusets affärsbyggnad mitt i Minneapolis. De bästa lakalerna utnyttjades helt naturligt som affärslokaler, så kontoren fick de utrymmen som blev över. Importkontoret var inrymt i ett källarutrymme två våningar under jord. Där delade vi kontorsråttor utrymmet med de vanliga råttorna. Det var alltså lägsta möjliga nivå både vad som gäller den geografiska nivån som abetsmiljönivån.



Alltså kunde det bara bli bättre. Så småningom kom jag upp på sjunde våningen, som var våningen över affärslokalerna. Huset hade tolv våningar. På tolfte våningen var flera restauranger inrymda, och ävenså personalkafeterian.



Sedan flyttade jag över till Daytons dotterföretag Target och hamnade efter visst flyttande hit och dit så småningom på trettiotredje våningen i den nybyggda kontorsskrapan. Det måste jag nog säga var min höjdpunkt. Högre än trettiotre våningar kom jag aldrig, och inte heller hade jag någon så trivsam och luftig arbetsplats med så härlig utsikt senare. Jag hade fönsterbord med fantastisk utsikt, så att säga.



Efter den här höjdaren gick det bara utför igen. När jag kommit ner på andra våningen igen fann jag för gott att pensionera mig. Man skall sluta medans man är på vinnande sidan. Jag ville nämlingern inte att min slutstation skulle bli bland råttorna två våningar under jord igen.



English Version




When you talk about high points in life, it can be many different situations and experiences you think of. Today I am going to ponder some of the high points regarding work environment.



When I begun working here in the US I begun on the very lowest point possible. The Import Office at Dayton's Department Stores was located in the Department Store building downtown Minneapolis. The most attractive floors were of course used as sales floors. Thus, the offices got the areas that was left over. The Import Office had gotten the area in the sub basement. An area we office rats shared with the real ones. This was the lowest possible point both in the geographical area and the area of work environment.



Thus, it could ony be better going forward. After some time I ended up on the seventh floor, which was the floor above the highest sales floor. The building had twelve floors. On the twelfth floor several restaurants were located, as well as the employee cafeteria.



Then I moved over to Dayton's daughter company, Target and ended, after some moving around, finally up on the thirty third floor in the newly built office tower. Now I have to say that I had reached my high point. I never made it higher than thirty three floors and I never had such a enjoyable and spacey work area with such an expansive view. I had a window table with a great view, so to say.



After this high point I only slid downwards again. When I reached the second floor again, I took the chance to retire. You have to quit while you are on the winning side. I did not want to end up among the rats in the sub basement again.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards