Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

Grattis Chris! - Congratulations Chris!

Av Sven O. Sjöstedt - 24 juli 2011 22:06

  

English below the Swedish,


Chris, gratulerar på namnsdagen!


Här i USA vet gemene man inte vad namnsdagar är, men i vissa kretsar i Skandinavien är det viktigare att komma ihåg och fira namnsdagar, än vad det är att komma ihåg och fira födelsedagar. Namnsdagar växer man ju aldrig ifrån, så att säga. Medan intresset för födelsedagar avtar med åren och när man kommit en bra bit på den vägen tycker man att det är lika bra att glömma dem helt.


Jag ser på svenska almanackor att det nu samsas flera namn på varje dag. Så till exempel är det både Kristina och Kerstin som har namnsdag i dag. När vi växte upp fanns det bara ett namn på varje dag. En sed var att man gav sitt barn det namn som fanns på den dagen barnet föddes. Chris fick dock inte sitt namn på det sättet, utan fick det faktiskt efter sin mormors mor, som även fast hon bodde i Skandinavien redan på den tiden stavade Christina med ch i början.


Namnet Sven har jag fått efter min far. Olov, stavat med v, vet jag inte hur jag fått och inte heller vet jag anledningen till att det skrevs ihop till dubbelnamnet Sven-Olov. När jag kom hit till USA fick jag snabbt ändra namnet till Sven O. Innan dess trodde folk här att jag hette Olov i efternamn.


Åter till dagens namnsdagsbarn, Chris. Blomman som pryder den här bloggen är en "Kristinalilja". Den fick Chris för många år sedan då vi personifierade Mobergs Kristina och Karl Oskar uppe i staden Lindström i det så kallade Moberg Land. De liljelökarna har följt med oss från hus till hus och blomman har troget blommat på Chris namnsdag var vi än befunnit oss.


Och så alltså även i dag. Än en gång: Grattis Chris!


English Version


Chris, congratulation on your names day!


Here in the US, generally people do not know what names days are, but in certain circles in Scandinavia it is more important to remember to celebrate names days, than what it is to remember to celebrate birthdays. You never outgrow name days so to say. While the interest in birth days cline during the years and when you have a good distance on that path you think it is as well to forget it completely.


I see in the Swedish almanacks that there are several names lisye under each day. So for example is both Kristina and Kerstin listed for today. When we grew up there was only one name per day. A custom was to give the child the name on which names day it was born. Chris did not get her name that way, but was actually named after her grandmothers mother, who even though she lived in Scandinavia already that long ago spelled Christina with ch in the beginning.

 

My name Sven, I have gotten after my father. Olov, spellt with v, I do not know why I got and I do not either know why my names were written together with a hypen to Sven-Olov. When I arrived here in the US I hurridly had to change my name to Sven O. Before the change everybody here thought Olov was my last name.


Back to today's names day person, Chris. The flower on top of this blog is a "Kristina Lily". It was presented to Chris in the city of Lindström in what is called "Moberg Land" many years ago when we portrayed Wilhelm Moberg's characters Kristina and Karl Oskar. Those lily bulbs have moved with us from house to house and it has bloomed faithfully on Chris' names day where ever we lived.


And thus, so even today. Once more: Happy names day, Chris!


 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

25 juli 2011 10:31

Hej Sven och Chris!

Dubbelnamn var ju vanliga i Sverige av typ Per-Erik, Sven-Olov, Jan-Åke, Inga-Britt m fl.

Olov (den helige) är väl Nordens enda egna manliga helgon (kanske litet överdrift). Men han har satt sina spår i mellersta Norrland där han på vattendrag mest, tillryggalagde sträckan Sundsvall-Trondheim (ungefär) och så uppstod snart pilgrimsleder mot Trondheim genom bl a Hälsingland. Han besökte även Skåne, där St Olofs kyrka och offerkälla finns på Österlen.

Jag tror de flesta svenskar har två förnamn. Mitt andra är just Olov (eller om det är Olof) med namnsdag 29 juli förresten, rätt snart) och min far bar det också. Även hans far; Hilding Olaus Frithiof Sundin född i Sundsvalls stads församling i april 1881.

Men det har inte förts vidare till mina söner, och deras barn har fått andranamn som ibland har med moderns släkt att göra.

Min bror Mats lär heta så av misstag! Hans (och mina) föräldrar hade sett ett så vackert spädbarn hos några vänner att de ville döpa brorsan till samma namn. Var det inte Mats han hette, den vackre?, jo så var det visst. Men det var i verkligheten Anders han hette!

Så kan det gå!

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
Dengamleemigranten

Dengamleemigranten

25 juli 2011 17:10

Go' morron, Lars (eftermiddag hos dig)

Ja, så kan det gå. Hilding måste vara ett mycket vanligt namn i Sundsvall med omnejd. Jag känner flera Hildingar som är därifrån. Mest känd är väl Hilding med rälsbussarna.

Trevligt att vi delar mellannamn. Jag är dock rädd för att du står Olov den helige närmre än vad jag gör.

Här i Minneapolis finns det en katolsk kyrka som heter St Olof church. Det skandinaviska inflytandet.

Den inte fullt så helige sven-OLOV

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards