Direktlänk till inlägg 5 september 2011

Liberace

Av Sven O. Sjöstedt - 5 september 2011 17:59

                                     

 Bild/Picture = Wikipedia


English below the Swedish,

  

För några kvällar sedan såg Chris och jag ett avsnitt av "Here's Lucy" (Lucille Ball) med pianisten och showmannen Liberace som gäst. Det var naturligtvis i färg och Liberace böt från den ena mer fantastiska färgsprakande utstyrseln till den andra.

Då slog det mig att jag ju har sett Liberace "live and in color".


När vi just kommit över till USA i början av 80-talet bodde vi i Tulsa, Oklahoma. Ett av jobben vi hade var i "concession stands" (kiosker) i en stor innomhusarena, Mabee Center, som tillhörde Oral Roberts University. Den arenan användes för allt ifrån basketbollmatcher till gudstjänster och underhållningsshower.


Vid ett tillfälle uppträdde alltså denne Liberace där. Man hade alltid möjlighet att smita iväg från jobbet emellanåt och titta på uppträdandena, och på så vis såg vi en del av hans show. Han var en ganska fantastisk showman och pianist. Hans publik bestod mest av äldre gråhåriga damer, ja på vissa av dem var håret även blåtonat, med pärlinfattade glasögonbågar.


Efter showen skulle han ha efterparty för speciellt inbjudna fans i en lokal som kallades "The Mezzanine" och jag var med om att ställa iordning lokalen med en flygel och den obligatoriska kandelabern på, serveringsbord och så vidare. När partyt skulle börja fick jag snällt dra mig tillbaka, så någon närmare kontakt med

Wladziu Valentino Liberace fick jag aldrig.

 

English Version


A few evenings ago, Chris and I watched an episode of "Here's Lucy" (Lucille Ball) with the pianist and showman Liberace as guest star. It was of course in color and Liberace constantly changed from one more fantastic colorful outfit to another. Then it hit me that I have seen Liberace "live and in color".


At the time we had just come over to the US in the beginning of 1980, we lived in Tulsa, OK. One of the jobs we had was to help in the concession stands in a large indoor arena, called Mabee Center, which belonged to the Oral Roberts University. That arena was used for everything from basketball games to church services and entertainment shows.

.

On one occasion Liberace performed there. You always had a chance to get away from the job at the stands from time to time to watch the entertainment, and thus we saw a pretty good part of his show. He was an fantastic showman and pianist. His audience mostly consisted of elderly grey haired women, some of them were even light blue haired, with pearl studded eye glass frames.


After the show he was going to host a party for selected fans in an area called "The Mezzanine" and I was part of the group setting up the area with a grand piano and the obligatory candelabra on it, serving tables and so on. When it was time for the party to begin, I had to disappear from the area, so there were never any closer contact between Wladziu Valentino Liberace and me.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards