Alla inlägg den 3 mars 2011

Av Sven O. Sjöstedt - 3 mars 2011 20:01

  



  

English below the Swedish,


Av någon anledning har vi fyra gamla mjölkkrukor. De härstammar från min frus farmors tid. Hon var bonde i Svenskfinland och hade några kor. Mjölkkrukorna användes till att frakta mjölken till mejeriet .


Jag såg av en händelse att en av krukorna hade ett sigill. Det står Mariefors Bruk på det. En googling ger vid handen att Mariefors ligger alldeles utanför Helsingfors och bruket där startades i mitten av 1700-talet. Bruket är numera nedlagt, men den gamla bruksmiljön lär vara bevarad.


När vi har hälsat på vid någon bondgård har det hänt att vi fått dricka "äkta" komjölk utan att den först har passerat ett mejeri, men det har varit sällan. När jag växte upp fick jag ofta gå till Konsum och köpa mjölk i kruka. Jag minns inte hur mjölken förvarades i butiken, men jag minns att man mätte upp den i ett litersmått, som man sedan slog i min medhavda mjölkkruka. Senare fick man bara köpa färdigförpackad mjölk i glasflaskor. Och ännu senare kom den i plastade pappkartonger.


När jag nu tänker efter vet jag inte när jag druckit ett glas riktig mjölk senast. Vi har kefir och yoghurt till frukost och de är väl några slags mjölkbaserade produkter. Men ett riktigt glas mjölk vet jag som sagt var inte när jag såg senast. Undrar om jag någonsin mer i livet kommer att dricka ett glas mjölk. Den som lever får se.


English Version


For some reason we have four old milk-cans. They date back to my wife's grandmother's time. She was a farmer in the Swedish parts of Finland and had a couple of cows. The milk-cans were used to transport the milk to the creamery.


Just by chance I detected that one of the containers had a seal on which it says "Mariefors Bruk". A web browse tells me that Mariefors is located just outside Helsinki, Finland, and the metal works there was founded in the mid seventeen hundreds. The metal works is now closed but the old village is still preserved.


When we have visited a farm it has happened that we have had "real" milk that had not passed the creamery to drink, but it happened only a few times. When I grew up I often had to go to the COOP to buy milk in a small can. I do not remember how they stored the milk at the COOP, but I remember that they had a measuring scoop they used for filling my empty can. Later you could only buy milk in glass bottles. And even later it came in plastic coated cartons.


When I now start thinking, I do not remember when I last had a glass of plain real milk. We have kefir and yoghurt for breakfast and I guess they are milk based products. However a glass of pure milk I do not remember when I had last. I wonder if I ever more in my life will drink a glass of milk. I guess it is only to wait and see.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards