Alla inlägg den 14 augusti 2011

Av Sven O. Sjöstedt - 14 augusti 2011 18:30


 

English below the Swedish,

För ett värdigt firande av ens 66-årsdag krävs väl Punsch och en fet cigarr, eller hur?

Nej säger jag. En flaska Rootbeer och en äpplepaj med chokladglass är vad som behövs för ett värdigt firande. Och det är hur jag firade min sextiosjätte födelsedag.

För er svenskar är det väl säkrast att jag förklarar att Rootbeer inte alls är öl, utan mer likt julmust eller påskmust. Om ni har hört talas om seriefiguren Snobben, hunden i Schultz' serier som kallas "Peanuts", så är han också mycket förtjust i Rootbeer. Han brukar säga att ha skall gå och "quaffa" en Rootbeer i sin hundkoja.

Det var fyra flaskor Rootbeer i förpackningen. Av äpplepajen blir det åtta skivor och glasspaketet räcker till många portioner. Eftersom Chris inte dricker Rootbeer, så kan hon och jag alltså fira - om inte i dagarna sju - så åtminstone i dagarna fyra. Vi har alltså bara börjat.


Jag återkommer när festandet är över.

English Version

A proper celebration of ones 66th birthday requires Punch and a thick cigar, true?

No, I say. A bottle of Rootbeer and an apple pie with chocolate ice cream is what is required for a proper celebration. And that is how I celebrated my sixty-sixth birthday.

I better explain to you Swedes that Rootbeer is not beer, but more like "julmust" or "påskmust". If you have heard about the comic figure Snoopy, the dog in Schultz' series called "Peanuts", Then you know that he also is very fond of Rootbeer. He use to say that he is going to quaff a Rootbeer in his dog house.

It was four bottles of Rootbeer in the package. There will be eight slices of the apple pie and the ice cream is enough for many servings. As Chris does not drink Rootbeer, she and I can celebrate - if not for a whole week - at least four days. Thus we have just begun.

I will be back when the celebrating is over.


 


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards